Gå til innhold

Vitenskapelige/latinske naturnavn - søkelek 🍀


Anbefalte innlegg

Dette er en lek som handler om planter, sopp og dyr (ikke kroppsdeler, medisinske termer eller sykdommer o.l., vurderer å lage en egen tåd om det). Levende liv og deres vitenskapelige/latinske navn. Meningen er at vi skal leke og lære noe samtidig. Vitenskapelige navn er basert på latin, så her er det mulighet til å lære mye, samt at det er et universellt språk som er ganske morsomt når man får litt forståelse for det. Håpet er å vekke interesse hos enda fler, at alle kan lære noe nytt og samtidig ha det gøy 😃 Så er det også sånn at jo mer kunnskap man har om naturen, jo mer interessant blir det å ta vare på den. Og det er så utrolig mange fler enn bare mennesker vi deler jorda med og de fleste av oss vet ikke så veldig mye om dem. Håper dette blir en suksess og ikke er altfor obskurt, siden dette er den aller første tråden jeg lager her på forumet 🤞😁

Førstemann (i dette tilfelle meg da) starter med å si norsk navn på en plante, sopp eller et dyr. Nestemann skal bruke det o store internettet og finne riktig vitenskapelig navn på det førstemann skrev. Og om man vil lære mer, kan man lese om og se bilder av arten det er snakk om. Deretter skrive et nytt norskt navn som den neste skal finne det vitenskapelige navnet til.

Eks:

Person 1:

Hestehov

Person 2:

Tussilago farfara

Gaupe

Person 3:

Lynx lynx

Osv.

Da starter jeg med et av mine favorittrær som også har et av de fineste latinske navnene jeg vet om 🥰

Ask

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheDarkSycamore - SCM skrev (2 timer siden):

Jeg bare lurer, skal det kun være på latinsk, ikke andre språk altså? 🙄🙄

 

Tilbake til legen:

Quercus

Ørn

 

Vitenskapelige navn på planter og dyr er alltid på Latin 🧐 men navn på familier osv er på gresk isteden.

Accipitridae (haukefamilien) der alle ørner unntatt fiskeørn er med.

Mente du kongeørn er det

Aquila Chrysaetos

 

Kjøttmeis

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Parus major (major betyr stor på latin, og kjøttmeisen er den største av meisefuglene) 

Elg 

TheDarkSycamore - SCM skrev (4 timer siden):

Jeg bare lurer, skal det kun være på latinsk, ikke andre språk altså? 🙄🙄

 

Tilbake til legen:

Quercus

Ørn

 

Jepp, bare latin/vitenskapelig navn 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...