Gå til innhold

Dagstursekk som tåler vektskiver


Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til dagstursekk som tåler å ha typ ~30 kg vekt i form av vektskiver. Sekken jeg hadde fra før revnet i bunn, var riktignok en eldre sekk, men kjipt om det skulle skje med en ny en også. Vil jo komme mye tyngde på et lite parti av sekken og dermed må den vel være rimelig solid i sømmene i bunn.

Tips taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dagstursekk er ikke beregnet til den type vekt. Vekten vil presse ned langs skuldrene dine, og skape unødvendig belastning. Samtidig som jeg vil anta det er svært ubehagelig med store vektskiver som ligger konsentrert og "slår" mot korsryggen din. Friksjonen ved bevegelse vil også slite på sekken, og forsåvidt også deg. 

Da er det mye bedre å gå med en 60 liters-sekk som fordeler vekten bedre over hoftepartiet, skuldre og bryst. Da kan du også tillate deg vesentlig større vekt, da det vil føles langt bedre å gå med. Fyller du opp med sandsekker, gjerne vanntette pakksekker du får kjøpt på XXL og lignende - kan du fint ha 40-45 kg i en sekk som denne:

https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-rook-65-black?channable=01384b69640039353630363525&variantId=956065&gad_source=1

Nå er ikke jeg noe trenings-menneske... men jeg er glad i å gå tur. Så hva er egentlig tanken med å fylle vekter i en sekk? Min erfaring, ved lengre turer og tung sekk. Er at beina blir sterkere. Kanskje jeg kjenner noe effekt i ryggen også.

Det morsomme er at når man går 30-40 km med 25-30 kg på ryggen hver dag, er at man blir veldig mye sterkere på utrolig kort tid. Så fort; at sekken føles "lettere" for hver dag som går. Med den bieffekten at jeg derfor er sikker på at jeg har glemt noe, og derfor hele tiden må sjekke sekken for ting & tang. ;P hehe.

Personlig hadde jeg nok gått for en Osprey Rook 65.
+ noen slike: https://www.fjellsport.no/merker/urberg/urberg-drybag-set-midnight-blue?channable=01384b6964003939393936380b&variantId=999968&gad_source=1

Som du kan fylle opp med grus eller lignende. 

Se på Youtube hvordan man korrekt skal ta på en sekk. Alt for mange gjør mange feil, og overbelaster skuldre og fordeler ikke vekt korrekt nok, eller at de har for løse stropper som gjør at sekken kan "svaie" fra side til side,

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Endte opp med å bestille meg begge dele nå.

Tanken med vekter i sekk, er egentlig bare at jeg har blitt veldig glad i å gå tur, men ønsker større belastning/utbytte når jeg først er ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...