Gå til innhold

Hvordan få Plex igjennom dobbel NAT


Anbefalte innlegg

Jeg deler internett med huseier, når vi hadde Telenor så fungerte det å sette en VLAN svitsj etter fiberboksen, for så å ha min og huseiers router koblet til denne slik at våre nettverk var separert, nå med Global Connect så fungerer ikke dette, selv om jeg bare har en router koblet til så vil ikke den koble seg opp mot internett om dette går igjennom VLAN svitsj. Om Global Connect kan gi ut 2 offentlige IP-adresser slik Telenor gjorde, og om noen vet om det er en konfigurasjon jeg kan gjøre i VLAN svitsj(Tp-link TL-SG105E) for å gå tilbake til forrige oppsett, så er nok det å foretrekke. Om ikke det går så trenger jeg hjelp med Port Forwarding.


Jeg har ikke så veldig mye peiling på hvordan nettverk fungerer, og har i stor grad bare prøvd meg fram, men jeg har fått Plex til å delvis fungere utenfor LAN. Etter jeg åpner appen på telefonen så får jeg opp at den ikke finner server, om jeg venter 10 sekunder og prøver å koble til på nytt så kommer biblioteket fram, jeg kan spille av alt av medier, men med rundt 20 sekunder forsinkelse før videoen starter. Dette fungerer derimot ikke på TV app. Plex selv sier den ikke er tilgjengelig utenfor nettverket, men om jeg trykker på "retry" så får jeg beskjed om at den er tilgjengelig utenfor nettverket, i rundt 5 min. Antar at jeg har konfigurert feil. En litt merkelig ting jeg har oppdaget når jeg har sett litt rundt på routerne er at på UPnP så står Plex serveren listet på begge routerne, men IP og port stemmer ikke overens, kan være dette er helt normalt, men jeg syntes det var litt merkelig. Legger ved bildet av dette, samt nåværende konfigurasjon. Utstyr som er i bruk er en Zyxel AM3100 router fra ISP, og en TP-link AX73 router som er den jeg bruker, denne er koblet via huseier sin router. Målet her er å få tilgang på Plex utenfor hjemmenettverket uten at jeg og huseier har tilgang til hverandres enheter som PC og Chromecast, er åpen for eventuelle andre løsninger. Prøvde å skru av NAT i AX73, men da mistet jeg internett tilgangen.
Router fra ISP har en funksjon som heter "Additional subnet", kan denne brukes til å få det til å fungere slik jeg ønsker?

AM3100, DMZ.png

AM3100, Port Forwarding.png

AM3100, UPnP.png

AX73, DHCP.png

AX73, DMZ.png

AX73, Port Forwarding.png

AX73, UPnP.png

AM3100, Additional Subnet.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/5/2024 at 6:40 PM, Richard91 said:

Om Global Connect kan gi ut 2 offentlige IP-adresser slik Telenor gjorde,

AM3100 har 2 porter i bromodus som standard, plugg din ruter i en av disse så slipper du 2 lag med NAT og trenger kun å åpne porter i din egen ruter.

Lenke til kommentar
On 2/5/2024 at 6:40 PM, Richard91 said:

uten at jeg og huseier har tilgang til hverandres enheter som PC og Chromecast

Så lenge du er koblet inn i huseiers nettverk så vil du alltid ha full nettverkstilgang til alle huseiers dingser.

 

 

On 2/5/2024 at 6:40 PM, Richard91 said:

Prøvde å skru av NAT i AX73, men da mistet jeg internett tilgangen.

For at dette skal funke så må det eksistere en statisk rute fra AM3100 mot din ruter slik at den vet hvor ditt nettverk har tilhold.

Lenke til kommentar
Janvik skrev (1 time siden):

AM3100 har 2 porter i bromodus som standard, plugg din ruter i en av disse så slipper du 2 lag med NAT og trenger kun å åpne porter i din egen ruter.

Vet du hvilke 2 porter som er i bromodus? Tror jeg er koblet i LAN4 nå, så er kanskje 1 og 2 då?
Men jeg fikk faktisk portforwarding til å fungere etter vært, men bare noen timer senere så begynte router å lukte svidd, så slutta den å fungere, når jeg får erstatnings router så kommer jeg til å oppdatere innlegget med det som funka, så kanskje det kan være til hjelp for andre.

 

Janvik skrev (1 time siden):

Så lenge du er koblet inn i huseiers nettverk så vil du alltid ha full nettverkstilgang til alle huseiers dingser.

 

 

For at dette skal funke så må det eksistere en statisk rute fra AM3100 mot din ruter slik at den vet hvor ditt nettverk har tilhold.

Ikke full tilgang nei, jeg fikk ikke tilgang til huseiers casting enheter, de fikk heller ikke tilgang til mine, prøvde ikke å få tilgang til PC'er, så den kan jeg ikke si noe om.

Prøvde å legge inn en statisk rute, først med IP til router, også med WAN IP til router(viste ikke at det var 2), men det fungerte fortsatt ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...