Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voldsoffererstatning, Advokat?


Gjest af9df...e21

Anbefalte innlegg

Gjest af9df...e21

Har en sak hos voldsofferstaning, der jeg ble utsatt får vold å der siktede ble dømt. Alt på tatt på film der de ser over 10-15 slag og spark knak også armen når det skjedde.                                                                               

Det jeg lurer på er om jeg burde ha en advokat når man søker voldsofferstaning, om har noe å si for erstatnings beløpet?

Evt er det noen som har en advokat å anbefale får voldsofferstaning?

Anonymous poster hash: af9df...e21

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal selv søke voldsofferstatning, men har fra nye regler i 2023 ikke rett på gratis bistandsadvokat på selve voldsofferstatning, kun ved fremming av erstatningskrav i saken. Men det er ingenting i veien for å kontakte advokat selv og betale for det, men du kan også få gratis hjelp og praktisk bistand hos støttekontoret for kriminalitetsutsatte. 

Flott at du har video og bildebevis. Du bør også innhente journal, dog vær klar over at skadevolder kan få innsyn i saksdokumenter herunder journal via digipost/altinn. Dette gjelder kun for voldsofferstatning, i straffesaken har skadevolder kun innsyn via advokat. Det er visse begrensninger i innsyn når saken er inne til voldsofferstatning (jeg har kontaktet kontoret for voldsofferstatning og spurt om dette), men det vurderes veldig fra sak til sak, sa de. Hvis jeg finner svarmailen fra KFV så skal jeg legge den ut her. 

Angående erstatningssum så må du dokumentere medisinske utgifter, skadet innbo, evt tapte arbeidsinntekt etc etc. Skal se om jeg finner vedlegg jeg fikk tilsendt av rådgiveren min hos støttekontoret. Anbefaler virkelig å etablere kontakt med støttekontoret, fikk selv rådet herfra fra diskusjon.no og det er et av de beste rådene jeg har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (43 minutter siden):

Dette gjelder kun for voldsofferstatning, i straffesaken har skadevolder kun innsyn via advokat.

Uten at det er voldsomt relevant her i denne tråden, men i en avsluttet straffesak kan den siktede kreve utskrift av rettsbøker og andre dokumenter, jf. strpl. § 28 første ledd, dog med begrensningen som følger av fjerde ledd første punktum.

Lenke til kommentar
Gjest af9df...e21
Gaea skrev (På 1.2.2024 den 22.38):

Jeg skal selv søke voldsofferstatning, men har fra nye regler i 2023 ikke rett på gratis bistandsadvokat på selve voldsofferstatning, kun ved fremming av erstatningskrav i saken. Men det er ingenting i veien for å kontakte advokat selv og betale for det, men du kan også få gratis hjelp og praktisk bistand hos støttekontoret for kriminalitetsutsatte. 

Flott at du har video og bildebevis. Du bør også innhente journal, dog vær klar over at skadevolder kan få innsyn i saksdokumenter herunder journal via digipost/altinn. Dette gjelder kun for voldsofferstatning, i straffesaken har skadevolder kun innsyn via advokat. Det er visse begrensninger i innsyn når saken er inne til voldsofferstatning (jeg har kontaktet kontoret for voldsofferstatning og spurt om dette), men det vurderes veldig fra sak til sak, sa de. Hvis jeg finner svarmailen fra KFV så skal jeg legge den ut her. 

Angående erstatningssum så må du dokumentere medisinske utgifter, skadet innbo, evt tapte arbeidsinntekt etc etc. Skal se om jeg finner vedlegg jeg fikk tilsendt av rådgiveren min hos støttekontoret. Anbefaler virkelig å etablere kontakt med støttekontoret, fikk selv rådet herfra fra diskusjon.no og det er et av de beste rådene jeg har fått.

Nå er det så at jeg søkte før 2023. Da har jeg vel fortsatt krav på gratis bistandsadvokat?

Anonymous poster hash: af9df...e21

Lenke til kommentar
Gjest af9df...e21 skrev (1 time siden):

Nå er det så at jeg søkte før 2023. Da har jeg vel fortsatt krav på gratis bistandsadvokat?

Anonymous poster hash: af9df...e21

Bra. Slik jeg har forstått det, ja. Hvis ikke regner jeg med at du hadde fått beskjed. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...