Gå til innhold

Rikstv - Smartboks III PVR - tregt kanalskifte


Anbefalte innlegg

Har hatt nevnte boks noen år men har i de seneste månedene erfart at å skifte kanal med fjernkontroll er tregt. Ved kanalskifte kommer en spinnende sirkel på tv-en før bilde og lyd kommer.  Etter dialog med Rikstv foreslo de å bytte til ny fjernkontroll, noe jeg hadde liten tro på at ville løse problemet. Det gjorde det heller ikke.


Etter å ha erfart problemet i lengre tid gjorde jeg nå en test ved å lage en Favorittliste med bare NRK-kanaler samt rene sportskanaler. Å zappe gjennom kanalene går raskt, slik det bør være. Lagde deretter en ny Favorittliste uten de nevnte kanaler men andre kanaler som TV2 Direkte, TVNorge, TV3, TV2 Zebra med flere. Ethvert kanalskifte medfører en spinnende sirkel, ofte i mange sekunder, før bilde og lyd kommer.
Begynner nå å undres på om Rikstv har satt opp en form for QoS(Quality of Service) på kanalene og prioritet på NRK samt rene sportskanaler. Slik oppleves i alle fall resultatet av testene som er gjort.

Jeg har meddelt Rikstv min erfaring og med en videofnutt som viser forskjellen i hastighet/treghet mellom ulike kanaler. Det blir interessant å få respons fra dem og hva de forklarer årsaken til dette. Uansett er det håpløst å ha en blanding av ulike kanaler i Favorittlisten når en må vente flere sekunder med en spinnende sirkel på at en kanal skal dukke opp.

Er det noen med Rikstv og Smartboks som har samme opplevelse?
 

Endret av fasst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med Rikstv er at mange av problemene skyldes signalkvalitet. Nå er det mye snø og dårlig vær så det kan kanskje være en medvirkende årsak. Regner med du har forsøkt å ta strømmen samt resette boksen.

Blir uansett spennende å høre om Rikstv har noen løsning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noe sent svar, men nå har Rikstv funnet feil og rettet den når det gjelder Smartboks III PVR. Kanalskifte går nå raskt uten at sirkel (buffring) skjer når en zapper. Hva de har gjort vet jeg ikke da firmware er den samme som tidligere.
Det jeg kan merke ved kanalskifte er at bildet har noe redusert kvalitet i noen få sekunder før normal kvalitet er på plass. Det er til å leve med. Noe annet som er dukket opp etter rettelsen er at fjernkontrollen "sovner" mer enn tidligere. Dvs. at en ofte må trykke flere ganger på en tast når når det har gått noe tid fra siste bruk,  før Smartboksen reagerer. Slik har det også vært tidligere men nå har det blitt verre. Virker som om fjernkontrollen nå går i "deep sleep" i stedet for "sleep" som tidligere. Orker ikke å melde dette med den fare for å havne tilbake til tregt kanalskifte. Jeg tror også at Smartboks III er i slutten av sitt livsløp. Firmware ser ikke ut til å oppdateres lengre. Alternativet da er deres app, om Rikstv skal beholdes (de har blitt dyre). 
Men den er dårlig, både på WebOS(LG) og Google TV. Også der tregt kanalskifte og ingen mulighet til Favorittliste på egen kortliste av kanaler som en kan zappe igjennom. I tillegg har appen forskjellig oppbygging på WebOS og Google TV.
For orden skyld, Smartboks III PVR er tilknyttet ruter med 100/100 fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...