Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Daikin varmepumpe (gulvmodell)


Anbefalte innlegg

Hei, 
jeg har et lite hus/stue der jeg vurderer å få installert den nye Daikin 30 gulvmodell. Både mtp på plassering i stuen og ønske om "gulvvarme" ser jeg for meg at gulvmodell er det beste valget.
Jeg har også fått anbefaling om å montere veggmodell lavt, og at det vil fungere godt, om ikke bedre enn gulvmodell.
En av leverandøren anbefaler en Toshiba Polar:
"Spjeldet på pumpen er bygget for å kunne henge høyt og lavt, den fordeler varmen slik at den ikke kaster varme direkte mot gulvet, men ut rommet. Hadde du hengt en vanlig veggmodell under vinduet ville varmen ha truffet gulvet og spredningen av varme hadde ikke blitt optimal."

Har dere erfaringer med gulvmodeller vs veggmodeller? Hvilken gir best gulvvarme?

Har noen spesifikk erfaring med den nye Daikin 30 gulv?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Me har hatt Diakin gulvmodell sidan mars i fjor i eit hus frå 50-talet med varierande kvalitet på isolasjon og ein kjeller som er ganske kald. Når det er rundt -10 grader er det kanskje eit par plussgrader i kjellaren. Varmepumpa står i etasjen over kjellaren.

Så langt har me god erfaring med denne modellen. Ein merkar godt effekten av å blåse ut lufta langs golvet, men det er sjølvsagt mest rett framføre innedelen. Nokre meter unna så blir effekten mindre og til slutt vil uansett all varm luft stige oppover. Her vil me alltid ha det litt kaldt på golvet i store delar av rommet så lenge det er så kaldt i etasjen under.

Appen fungerer ganske bra. Det er ikkje alle funksjonar som kan programmerast i vekeprogrammet, men den står stort sett på oppvarming, automatisk vifte og gulvvarme heile tida. Sidan den står nær TV slår eg den av og til over på stillemodus om det skal sjåast noko på kvelden.

Innedelen er ikkje så vond å sjå på. Me har plassert den mellom to String-seksjonar som skjuler den litt meir. Den er i alle fall finare å sjå til enn ein kasse oppe på veggen synest eg, men samtidig avgrensar der bruk av plassen til møblering.

Når ei pumpe har gått nokre dagar og bustaden blitt varma opp her og der så veit eg ikkje om plasseringa utgjer så veldig mykje forskjell for alle andre område enn rett under/framføre innedelen. Det har aldri vore varmepumpe her før, så ingen erfaringar med veggmontert diverre.

Gulvmodellen leverer mindre enn maks effekt om den kun bles ut nede ved golvet, så sånn sett kan kanskje ein lågare montert veggmodell levere meir energi til golvet enn golvmodellen. Om du brukar utløp både oppe og nede på golvmodellen vil den kunne yte maks effekt. I tillegg har veggmonterte gjerne litt høgare makseffekt tilgjengeleg.

Bustaden og oppvarmingsbehovet er òg noko å ta stilling til.

Lenke til kommentar

Takk for veldig godt svar! Har fikk jeg oppklart mye av det jeg lurte på. Takk!
Jeg ser nok for meg at jeg vil bruke utløp oppe og nede for det meste, da jeg har en trapp med åpen oppgang ifra stua og opp som også trenger varme. Plasseringen av varmepumpa kommer til å bli midt i stua.. et stykke fra tven og sofaen, så støy vil ikke bli et vesentlig problem (tror jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...