Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En Fosensak i miniatyr: Halvferdig hytte når byggetillatelsen ble overprøvet av statsforvalteren - hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei alle

I mitt hyttenabolag har følgende skjedd:

En tomteeier søkte om og fikk tillatelse til å oppføre en fritidsbolig.
Naboen kom med innvendinger i forkant av byggetillatelsen.
Byggetillatelsen ble likevel gitt.
Tomteeieren satte i gang byggingen.
Naboen klaget til statsforvalteren.
Naboen fikk medhold. Byggetillatelsen ble trukket tilbake.
Det ble utstedt stoppordre på videre bygging.

Dialog med kommunen endte med at tomteeieren søkte om dispensasjon knyttet til de forholdene naboen klaget på.
Dispensasjon ble gitt etter politisk behandling i kommunen.
Tomteeieren fortsatte byggingen.
Naboen klaget dispensasjonsvedtaket inn for statsforvalteren.
Naboen fikk igjen medhold. Kommunen fikk kraftig refs av statsforvalteren.
Det ble igjen utstedt stoppordre.

Under de to lange periodene mellom byggetillatelse og stoppordre har tomteeieren rukket å gjøre ferdig hytta utvendig.

Hva skjer i et sånt tilfelle?
Hva om hytta i ytterste konsekvens må rives?
Eller noe mindre dramatisk - hva om huset må endres vesentlig med økte kostnader og mindre verdifull hytte som resultat?

Har kommunen noe ansvar her i og med at den har gitt tillatelse (som statsforvalteren så har satt til side)?
Eller er det tomteeieren som har tatt på seg all risiko i og med at han ikke avventet statsforvalterens avgjørelse før han begynte å bygge?


Med hilsen
Pusher 60 (tida flyr) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generell basis kan kommunen holdes ansvarlig for feil, men det får jeg inntrykk av sjelden er praktisk, og terskelen er meget høy.

 

En klage medfører ikke oppsettende virkning/utsatt iverksetting automatisk i norsk rett og det vil være tiltakshaver som har ansvaret, og som bærer risikoen, skulle klagen tas til følge. Den eneste måten å være helt sikker på ikke å havne i en slik situasjon er å vente med å bygge til klagen er endelig avgjort. Som det står i mottaksbrev i min kommune, om man klager:

"Som hovedregel kan vedtaket gjennomføres straks. Dersom gjennomføringen kan medføre fare for varig tap eller skade, kan kommunen bestemme at gjennomføringen av vedtaket ikke skal skje før klagen er ferdigbehandlet. Vi sender i så fall et eget brev om slik beslutning i løpet av kort tid. 

Det kan uansett skje endring av vedtaket i klagebehandlingen. Tiltakshaver har selv risikoen for slik endring, dersom vedtaket gjennomføres før klagesaken er ferdigbehandlet."

Med det sagt, min dypeste medfølelse til hyttenaboen.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...