Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående å ha Moped, førerkort få den gratis? Kostnader?


Anbefalte innlegg

Jeg er 48år, født i 1975. Jeg har ingen førerkort, verken bil eller annet. Har egentlig ikke hatt behov å ha siden jeg bor i bydel. Men i det siste er jeg veldig lei av buss/tog og kunne godt tenkt med elektrisk moped for litt mer frihet.

En på jobb sa til meg at pga min alder at jeg kunne få mopedlappen gratis, uten noe form for oppkjøring/kurs. Er dette korrekt? Høres nesten litt skummelt ut. 

Hvis det stemmer, hva koster det å ha moped i norge? Da tenker jeg utgifter som forsikringar, veiavgift.
Hvordan fungere det med parkering? Må du betale for parkering som en bil? Eller er Moped som en vanlig sykkel og du kan la den stå nesten hvor som helst bare så lenge den er ikke i veien for folk? Jeg har ofte sett mopeder parkert bare på fortau, og ved butikk innganger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nosync skrev (2 timer siden):

En på jobb sa til meg at pga min alder at jeg kunne få mopedlappen gratis, uten noe form for oppkjøring/kurs. Er dette korrekt?

Sannsynligvis. Logg inn her og søk om førerkort klasse AM kode 145:

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/sok-om-forerkort/

Det er fint om du gir tilbakemelding om resultatet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
nosync skrev (På 6.1.2024 den 11:37 AM):

Hvis det stemmer, hva koster det å ha moped i norge? Da tenker jeg utgifter som forsikringar, veiavgift.

Forsvinnende lite. Men velg en moped av god kvalitet, og da er Honda på topp. Verdens beste produsent av små bensinmotorer.

nosync skrev (På 6.1.2024 den 11:37 AM):

Hvordan fungere det med parkering? Må du betale for parkering som en bil? Eller er Moped som en vanlig sykkel og du kan la den stå nesten hvor som helst bare så lenge den er ikke i veien for folk? Jeg har ofte sett mopeder parkert bare på fortau, og ved butikk innganger. 

Det varierer noe voldsomt. Noen plasser er det helt greit å parkere mopeden sammen med sykler, og andre steder vil du få parkeringsbot for det samme. Dette er dessverre erfaringsbasert, og må bare oppleves og vurderes fra sted til sted.

På bygda kan man stort sett parkere hvor man vil, men i byene med bøt-kåte parkeringsvakter må man være MYE mer selektiv med hvor man parkerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...