Gå til innhold

Rant om banker og garanti for taxi/drosje


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har et aksjeselskap som har vært litt i dvale, og har hatt en del kostnader osv de siste to årene.
I det siste tenkte vi å etablere drosjevirksomhet i Oslo og tenkte å bruke Bolt og/eller Uber for å tjene litt ekstra penger. Hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig.

Alt som trengs av teori, oppkjøring, eksamen, kjøreseddel, helseattest, kjøp av bil og mer har jeg gjort. Nå er "alt" på plass, og det eneste jeg trenger for å komme i gang er en bankgaranti, på usle 53 000 kroner (nå 57 000 fra 2024). Disse pengene har jeg stående klare og har sagt til hver eneste at jeg kan betale dette på forhånd og det kan stå som garantien.

Jeg har slitt med denne bankgarantien i 3 måneder. Jeg har vært i kontakt med forsikringsselskaper og banker. If, Matrix Insurance, Taxiforbundet, S&P, DNB, Sparebank1, Sparebanken Vest, Øst, Sør, Danske Bank, og så mange at jeg ikke husker alle lenger.

If tilbyr ikke lenger slike garantier, Matrix Insurance krever >A kredittscore (har B på selskapet). S&P ordner bare for medlemmer av Taxiforbundet, Taxiforbundet godtar bare de som har løyve fra før. Noen av bankene nektet fordi jeg ikke var hovedkunde hos de privat og hadde heller ikke kundeforhold fra før på bedriften. Noen av bankene sa vi kunne få garanti dersom vi opprettet kundeforhold (spoiler: nope).

For eksempel, Danske Bank ga oss et tilbud hvor etableringsgebyret var på 5000 kroner for kundeforholdet, og 5000 for etablering av garantien, i tillegg skulle de ha 8% som risikoprovisjon på garantibeløpet i året, og kravet var at de skulle ha hele beløpet på konto for å gi garantien. Altså: De skulle få hele beløpet låst på sin konto, de skulle ha 10 000 kroner i etableringsgebyr, i tillegg til 4560/året som provisjon for at de garanterer for beløpet uten risiko. Uansett så godtok vi disse vilkårene. Etter 2 uker fikk vi da svar, nei, kredittscoren var for lav. Hva faen??

Det virker som ingen banker lenger ønsker å ha drosjeselskaper som kunder. Hvordan kan man få god kredittscore som AS når man ikke får begynt i det hele tatt? Har ny bil som står i ro og brukt titusenvis på teori, attester, og i tid brukt på dette opplegget.

Bankene tåler tydeligvis ikke "risikoen" når kredittscoren er for lav? Hvilken risiko påtar banken seg ved at jeg blir kunde hos de, betaler etableringsgebyr for å bli kunde (>5k), etableringsgebyr for garanti (>5k), stor % av garantien i året (>5k), når jeg betaler ALT på forhånd, så de i praksis gir meg 0 kreditt og jeg bruker ingen gratis-tjenester.

Jeg sliter med å forstå hvordan det kan være så komplisert som dette. Setter også pris på alle tips og triks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...