Gå til innhold

Excel - Opprette ark i serie og summering


RuneTh666

Anbefalte innlegg

Jeg driver og setter opp statestikk fra ett bilspill jeg holder på med og har par spørsmål:

  • Er det mulig å få opprettet ark som har ett nummer høyere enn det forrige arket? Ønsker ark med navn Sesong 106, Sesong 107, Sesong 108........Sesong 200. Alternativt så droppes "Sesong" sånn at hvert ark bare får ett nummer

 

  • Jeg har ett ark som er kalt Oppsummering. I celle Oppsummering B2 så skal summen av B2 i alle andre ark være

Noen enkle måter å få til dette på eller er det bare å kopiere et og et ark og navngi hvert enkelt ark manuelt og bruke summerfunksjon og skrive inn en formel som etterhvert kommer til å bli 1 "kilometer" lang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje lage en makro for å opprette arkene hvis du er komfortabel med VBA-programmering?

For spørsmål 2, se https://www.extendoffice.com/documents/excel/3619-excel-increment-worksheet-reference.html. Her brukes INDIRECT-funksjonen til å referer til en celle i annet ark. Ved å bruke en standard navngivning for arkene kan du enkelt referer til hvert enkelt ark med INDIRECT-funksjonen. Etter å fulgt eksempelet på siden, så kan du enkelt summere sammen verdiene som er hentet frem, sum(A1:A100)-aktig, også endelig i ditt oppsummering-ark så referer du bare til cellene med sum-funksjone. Ingen lange formler er nødvending, men et enkelt mellomsteg. Vedlikeholds enkelt etterhvert som du legge til nye ark også.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...