Gå til innhold

Investere i private equity


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig satt sammen en fondsportefølje som inkluderer globale indeksfond, fremvoksende markeder og small cap index.

For å diversifisere ytterligere har jeg tenkt litt på å også investere i unoterte aksjer. Er det noen av dere som har erfaring med private equity ETF-er og eventuelt noen å anbefale? Helst så brede som mulig.

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Lemongrass said:

Hei,

Jeg har nylig satt sammen en fondsportefølje som inkluderer globale indeksfond, fremvoksende markeder og small cap index.

For å diversifisere ytterligere har jeg tenkt litt på å også investere i unoterte aksjer. Er det noen av dere som har erfaring med private equity ETF-er og eventuelt noen å anbefale? Helst så brede som mulig.

Det er noe som skurrer. Private equity og ETF passer ikke sammen. Private equity er illikvide, langsiktige investeringer som er vanskelige å verdsette. ETF-er er egnet på porteføljer av børsomsatte verdipapirer (eller derivater med verdipapirer som underliggende).

Jeg ville styrt langt unna en ETF med PE. Og fond med daglig likviditet som påstår seg å være PE (som da består av andre fond og børsnoterte konglomerater). Det er beta, og da mister man poenget med PE.


Problemet er at de skikkelig fondene gjerne har minsteinnskudd på 1 mill. og man må låse pengene i mange år.

 

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

disclaimer: null snøring på økonomi, men jeg lærer

En fordel med indeksfond er at risikoen er fordelt utover alle fondene i indeksen.

enkeltaksjer er langt mer utsatt for svingninger, men en har slik som børsmeldinger å kunne forholde seg til.

kan en si det samme om ett PE? min forståelse er at det er en aksje i mørket, en har minimalt med offentlig informasjon som kan fortelle hvor skuta går.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Lemongrass said:

Så det finnes ingen god måte som småinvestor å få eksponering mot PE?

Ikke direkte.

Det beste er nok å kjøpe direkte i et stort "PE-selskap"/konglomerat på børs, som EQT, Blackstone eller KKR. Å betale et fond/ETF for å gjøre dette, er tull. Men problemet er at de prises daglig av markedet, og du betaler/får det markedet priser de til i øyeblikket - altså beta. Samtidig må de gjøre mye større dealer enn hva mindre PE-fond gjør.

Hele poenget med PE-fond er at det skal investere langsiktig uten å påvirkes av markedet. Det er nettopp den manglende likviditeten man belønnes for, ettersom forvalterne kan bruke flere år på å gjennomføre endringer i selskapene eller la investeringene nå kritisk masse.

 

 

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...