Gå til innhold

Z790 Apex Encore


mackanz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser nice ut. Troligtvis är en kanal doa med kod 55 som gåva. Har beställt ett till så vi får se. Har noll problem med 8000 och xmp på sista officiella bios men då jag bara har en kanal och kortet förmodligen skall bytas ut är det liten vits med tweaks.

Har samma kit som du (tror jag), men också ett 2x16 m-die och ett kit med a-die på väg från det stora land i öst. Var så billigt att jag bara må prova. Cpu gör i alla fall enkelt 6ghz på alla kärnor. Spelar bara tarkov för tiden så vare sig e-cores eller ht gör någon ting. Är det 0070 som gäller nu eller? Tar gärna emot tips på voltinställningar när du får tid och lust.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, mackanz said:

Ser nice ut. Troligtvis är en kanal doa med kod 55 som gåva. Har beställt ett till så vi får se. Har noll problem med 8000 och xmp på sista officiella bios men då jag bara har en kanal och kortet förmodligen skall bytas ut är det liten vits med tweaks.

Har samma kit som du (tror jag), men också ett 2x16 m-die och ett kit med a-die på väg från det stora land i öst. Var så billigt att jag bara må prova. Cpu gör i alla fall enkelt 6ghz på alla kärnor. Spelar bara tarkov för tiden så vare sig e-cores eller ht gör någon ting. Är det 0070 som gäller nu eller? Tar gärna emot tips på voltinställningar när du får tid och lust.

0070 er beste nå ja. Bare si ifra når du trenger hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då lever vi igen, med två minnekanaler. Lite gummi mellan socket och backplate till AIO så är allt bra igen. Äntligen kan det börjas tweaka. Passade också på att lägga in 0070. Ganska sick minneprestanda vid xmp på dessa minnen faktist.

Sliter med att finna VDDQ TX. Kommer till halva Karhu, och TX är det enda jag inte rört, då jag inte hittar den 😛 

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
On 27.11.2023 at 6:02 PM, mackanz said:

Då lever vi igen, med två minnekanaler. Lite gummi mellan socket och backplate till AIO så är allt bra igen. Äntligen kan det börjas tweaka. Passade också på att lägga in 0070. Ganska sick minneprestanda vid xmp på dessa minnen faktist.

Sliter med att finna VDDQ TX. Kommer till halva Karhu, och TX är det enda jag inte rört, då jag inte hittar den 😛 

Tx auto funker som regel bra (1.35v) :)

TX er den som er øverst på lista under memory "voltages"

Auto på SA og auto MC funker ofte greitt med 8000-8200 på Encore.

På 8400 har jeg Auto SA og 1.45v på mc

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mackanz said:

Det kan jag ha glömt faktist. Gör det sån skillnad att 8000 går igenom fint på Karhu 5000%, medans 8200 får fel efter bara ett par minuter? Samma timings.

Pass på å kjøle minnet, så tempen ikke går over noe mere enn 45c. Er du der, så er det vanskelig å komme hlyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Pass på å kjøle minnet, så tempen ikke går over noe mere enn 45c. Er du der, så er det vanskelig å komme hlyere.

Tackar! Idle på Dimm thermistor har 40c. Ligger kanske där.
Är det noe att göra i memory training i bios? Eller bara slå av fast boot i boot-sektionen?

Märkligt nog ser det ok ut nu med 3000% Karhu på samma inställningar om felade igår. Det enda jag ändrat är fast boot till off. Men dimm thermistor står på 61 grader med Karhu efter en dryg timme.
Ska se vilka timings som är bankers att ändra på.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
14 hours ago, mackanz said:

Nizzen, vad för volt och LLC sätter du på din cpu på apex encore? Räknar med att du har allt på? E-cores och ht?

Har HT= off når det games faktisk. 

Bruker llc 6. Volt er forskjellug på alle cpuer. Se under AI hva slags spenninger din cpu vil ha.

Hva slags SP p-core har du?

Lenke til kommentar

106 på pcore, 85 på ecore. Är stabilt på LLC6 och 1.42vcore satt i bios. Synkar inte LLC mellan cpu och vrm, men det kanske man borde? Vcore går ju i taket i så fall.
När det är sagt, är det bara vid adaptive vcore att man kan sänka vcore till ecores? Nu är det manuellt satt, och då verkar ecores ta samma volt som pcores som är onödigt.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...