Gå til innhold

Å betale forskudd 15.


Gjest 5f326...9ac

Anbefalte innlegg

Gjest 5f326...9ac

Hvilken måned betale jeg for da? 

#Husleiekontrakt

Jeg flyttet inn 5., betyr det at jeg skal betale for den pågående måneden? 

 

Anonymous poster hash: 5f326...9ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør stå i kontrakten din.

 

Vår leietager betalte bare inn leie for første måned før/ved innflytting men hadde ikke vært noe problem om han flyttet inn den 5. og betalte den 15. ettersom det er datoen definert i kontrakten. Det er fortsatt på "forskudd" eller i hvertfall at man betaler for den måneden man er i.  Han betalte da en måned minus 5 dager.

Lenke til kommentar

Kjem heilt ann på kva som er avtalt.

Om det ikkje er avtalt noko så er det husleigelova som gjeld:

Sitat

§ 3-2.Forfallstid

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag.

Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne.

Det vil seie at dersom du betalar den femtande kvar månad som forskotsbetaling så betalte du i går den 15 oktober for heile november månad.
Sidan du flytta inn den 5 oktober så er det vanleg at du betalar for dei 27 dagane i oktober der du budde i bustaden.
Merk likevel at kva som er mest korrekt kjem også ann på kvifor det vart innflytting den femte. Om det var fordi husrommet ikkje var klart før då så skal du ikkje betale for dei fyrste månedane i oktober, men dersom bustaden var klar for innflytting den fyrste men du valde å vente til den femte med å flytte inn så er det mest nærliggande at du betalar huseleige for heile oktober.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...