Gå til innhold

Svhs? svart-hvit bilde ved pc-tv overføring


Serqevx

Anbefalte innlegg

RGB via scart = :thumbdown:

Hvorfor det? RGB gir er den beste signalformen og scart er som regel den eneste måten å få RGB inn på en TV.

Vel jeg vet bare at både meg selv og andre har opplevd samme promblemet med overgang fra scart til s-video eller vice versa.

Kjører selv RGB på SCART-kabel mellom DVD og TV, med meget godt resultat.

 

Hvis du snakker om S-VHS/s-video-kabel (helgardering ;-) ) koblet til S-VHS/s-video til SCART-adapter, så kan dette være litt vanskelig. Dette fordi noen av disse adapterene er kodet/kablet for enten bare input eller bare output av signaler. Kjøper du feil type adapter, så får du problemer. Noen adaptere har en switch for å velge mellom output og input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RGB via scart = :thumbdown:

Hvorfor det? RGB gir er den beste signalformen og scart er som regel den eneste måten å få RGB inn på en TV.

Vel jeg vet bare at både meg selv og andre har opplevd samme promblemet med overgang fra scart til s-video eller vice versa.

Det er godt mulig, men det har ingeting med S-video å gjøre. RGB er et helt annet type signal hvor rød, grønn og blå sendes på egne ledere.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men det har ingeting med S-video å gjøre. RGB er et helt annet type signal hvor rød, grønn og blå sendes på egne ledere.

Hehe, jeg burde vel ikke uttalt meg om ting jeg ikke har noe greie på men poenget var jo å hjelpe trådstarter ikke å krangle om benevnelser.

Det er ihvertfall min erfaring at hvis du går fra s-video til scart eller omvendt så har fargene en tendens til å bli borte. Scart-kontakter er ikke alltid hva de utgir seg for later det til, billige apparater vil ofte ikke ha en scart-kontakt som sender eller mottar RGB.

Lenke til kommentar
Det er ihvertfall min erfaring at hvis du går fra s-video til scart eller omvendt så har fargene en tendens til å bli borte. Scart-kontakter er ikke alltid hva de utgir seg for later det til, billige apparater vil ofte ikke ha en scart-kontakt som sender eller mottar RGB.

Leste du ikke hva overLoad skriver? Billige/gamle TV-apparater har ikke en SCART-kontakt som kan motta s-video-signal. Altså et s-video vs. kompositt problem. Det er det som er problemet for de fleste. SCART er regelmessig brukt til tre forskjellige signaltyper (RGB, s-video og kompositt), og er kodet/kablet forkjellig ettersom signalet er ut eller inn. S-video er ikke det samme som RGB. Du får ikke RGB-signaler fra TV-out på et skjermkort, uansett om det er s-video- eller komposittsignal som brukes. Får man ikke farger når man bruker s-video, så må man ofte bruke en løsning som gjør at man får kompositt i stedet for. Altså ikke et RGB-problem. Å ikke vite hva man snakker om, hjelper ingen. Tvert imot, man bidrar til mer forvirring.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke noen stygge feil, kan kanskje kalle det upresist. F.eks:

 

S-Video blir veldig ofte kalt S-VHS, noe som er helt feil
Har sagt hva jeg mener om dette tidligere i denne tråden.

 

En SCART-kontakt består av inntil 21 pinner
En scartkontakt har 21 kontaktpunkter, hverken mer eller mindre. Om alle er i bruk er en annen sak.

 

på de fleste apparatene må man bruke SCART kabel for å bruke S-video signal inn på TV'n
Det er solgt altfor mange billige TV-er de siste årene som ikke støtter s-video. Det er en av finessene som blir fjernet for å presse prisene. Det blir feil å si "de fleste", kanskje man kan si "en god del av apparatene..."

 

Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.
Lenke til kommentar
på de fleste apparatene må man bruke SCART kabel for å bruke S-video signal inn på TV'n
Det er solgt altfor mange billige TV-er de siste årene som ikke støtter s-video. Det er en av finessene som blir fjernet for å presse prisene. Det blir feil å si "de fleste", kanskje man kan si "en god del av apparatene..."

 

Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

1.

Tolker det litt annerledes. Hvis man har en TV med S-video så må man på de fleste bruke scart kontakten. Min gamle 29" hadde egen s-video kontakt både for inngang og utgang, mens min nye 32" ikke har det og kun via SCART.

 

2. Enig, selv om det er solgt flest NVIDA kort i verden og at det fremdeles selges mest nvidia.

Lenke til kommentar
Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

ATI baserte kort har akkurat den samme muligheten.

Lenke til kommentar
Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

Har du noengang hatt et ati kort? ;)

Lenke til kommentar
Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

Har du noengang hatt et ati kort? ;)

Bruker et Sapphire Radeon 9000 Pro VIVO til daglig. Der er det s-video ut og hvis jeg ønsker å få kompositt må jeg koble på en adapterkabel som fulgte med kortet. Jeg har sjekket dokumentasjonene til et lite utvalg ATI-baserte kort og prøvd å finne beskrivelser på nettet. Og jeg har ikke sett innstillinger i programvare til slike kort som tillater kompositt på s-videoutgangen.

Hvis jeg tar feil så si ifra og fortell meg hvilket kort / hvor i programvaren valget ligger.

Lenke til kommentar
Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

Har du noengang hatt et ati kort? ;)

Bruker et Sapphire Radeon 9000 Pro VIVO til daglig. Der er det s-video ut og hvis jeg ønsker å få kompositt må jeg koble på en adapterkabel som fulgte med kortet. Jeg har sjekket dokumentasjonene til et lite utvalg ATI-baserte kort og prøvd å finne beskrivelser på nettet. Og jeg har ikke sett innstillinger i programvare til slike kort som tillater kompositt på s-videoutgangen.

Hvis jeg tar feil så si ifra og fortell meg hvilket kort / hvor i programvaren valget ligger.

På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
En SCART-kontakt består av inntil 21 pinner
En scartkontakt har 21 kontaktpunkter, hverken mer eller mindre. Om alle er i bruk er en annen sak.

Jeg har flere scart kontakter hvor det er mindre enn 21 pinner. Jeg har også loddet en del scart kontakter selv, og da setter jeg aldri inn de pinnene jeg ikke skal bruke. De blir jo bare i veien når man skal lodde.

Lenke til kommentar
En SCART-kontakt består av inntil 21 pinner
En scartkontakt har 21 kontaktpunkter, hverken mer eller mindre. Om alle er i bruk er en annen sak.

Jeg har flere scart kontakter hvor det er mindre enn 21 pinner. Jeg har også loddet en del scart kontakter selv, og da setter jeg aldri inn de pinnene jeg ikke skal bruke. De blir jo bare i veien når man skal lodde.

Da har du vel lodda scart-PLUGGER. Jeg skrev scart-KONTAKT.

Lenke til kommentar
På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks.

Det betyr ikke nødvendigvis at du kan kjøre kompositt over S-video. Kan du definere dette i driveren?

Lenke til kommentar
Hvis man har en TV som ikke støtter S-video har de fleste skjermkort mulighet til å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen på skjermkortet.
Dette gjelder kun for GeForce-kort (ikke alle, men de fleste). På ATI-baserte kort, som er det som gjelder for de fleste her på forumet, finnes muligheten ikke.

Har du noengang hatt et ati kort? ;)

Bruker et Sapphire Radeon 9000 Pro VIVO til daglig. Der er det s-video ut og hvis jeg ønsker å få kompositt må jeg koble på en adapterkabel som fulgte med kortet. Jeg har sjekket dokumentasjonene til et lite utvalg ATI-baserte kort og prøvd å finne beskrivelser på nettet. Og jeg har ikke sett innstillinger i programvare til slike kort som tillater kompositt på s-videoutgangen.

Hvis jeg tar feil så si ifra og fortell meg hvilket kort / hvor i programvaren valget ligger.

På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks.

Les en gang til. Det står:

... å kjøre ut kompositt signal via s-video pluggen ...
Du får ikke kompositt ut av s-videokontakten, du kobler på en adapter etterpå. Kan også fortelle at den adapteren ikke følger med alle kort.
Lenke til kommentar
En SCART-kontakt består av inntil 21 pinner
En scartkontakt har 21 kontaktpunkter, hverken mer eller mindre. Om alle er i bruk er en annen sak.

Jeg har flere scart kontakter hvor det er mindre enn 21 pinner. Jeg har også loddet en del scart kontakter selv, og da setter jeg aldri inn de pinnene jeg ikke skal bruke. De blir jo bare i veien når man skal lodde.

Da har du vel lodda scart-PLUGGER. Jeg skrev scart-KONTAKT.

Scart plugger? mener du da at scart kontakt er det jeg kaller hun-kontakt, mens scart plugg er det jeg kaller han-kontakt?

Lenke til kommentar
På kortet mitt, R9500, fulgte det med en liten adapter som settes i S-video utgangen på kortet. Da får du kompositt plugg i andre enden av adapteren. Den følger med på alle ati kort, trodde jeg, men det gjør det visst ikke. Det kan hende at det bare følger med på de nyeste. 9500 og oppover f.eks.

Det betyr ikke nødvendigvis at du kan kjøre kompositt over S-video. Kan du definere dette i driveren?

Nei, man kan ikke definere det i driveren, men det er jo ikke det som er poenget. Poenget er jo om man har muligheten til og få kompositt signal fra pc'en uten av og kjøpe noen ekstra adapter (for den følger jo med... :roll: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...