Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ventilasjon i leilighet sameie (eierseksjon)


Gjest a2543...f97

Anbefalte innlegg

Gjest a2543...f97

Hei, håper noen med litt juss kunskap kan hjelpe meg litt.


Jeg har fått en mail fra styret i mitt sameie om at jeg må fjerne/blokkere den elektriske ventilasjonen
som er i min leilighet (kjøkken og bad) i forbindelse med nytt/oppgradert ventilasjonsanlegg. 
Min leilighet er nylig pusset opp (2018). Styret meddeler at kostnadene til å skifte/fjerne/blokkere
viftene i min seksjon vil falle på meg. 

Er dette ok/riktig? Godt mulig de kan det, men synes det virker litt rart at de kan pålegge
meg en stor ekstra kostnad for noe som er gjort for 5-6 år siden.

Anonymous poster hash: a2543...f97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så din leilighet har aktive vifter som dytter luft inn i ventilasjonskanalene til bygget? 

Gitt at dette stemmer hos deg: De fleste borettslag har forbud mot dette da det medfører at den aktive ventilasjonen (avtrekket) i bygget forstyrres samt at man risikerer at fuktig luft/matos dyttes inn i andre leiligheter.

Problemet bør kunne avhjelpes med at du går over til en omluftsvifte på kjøkkenet samt fjerner den aktive viften på ditt bad - slik styret antyder.

Om styret kan pålegge deg å ta kostnaden vil jeg tro kommer an på hva reglene i sameiet fra tidspunktet for renovasjon av din leilghet sa om problemstillingen. Juss er jo finurlig så juss-ekspertisen på forumet har nok bedre innspill 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig mange som pusser opp kjøkken i blokker setter inn egen vifte, og tenker ikke på at det er en spesiell type som skal inn. Man bør alltid forhøre seg med styret før man gjør slikt.

Det fungerer veldig fint for deg, men for naboene så får de inn matosen fra deg i sine leiligheter.

Hadde du satt inn egen med kullfilter så hadde det ikke gjort noe, men de fleste sender luften ut av røret som stikker ut av veggen.

Det billigste for deg er å høre med styret om hvilken avtrekkshette som du kan benytte, og bytte til den. Da sparer du kosten for at andre gjør det for deg. Den gamle får du solgt på Finn.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Det billigste for deg er å høre med styret om hvilken avtrekkshette som du kan benytte, og bytte til den. Da sparer du kosten for at andre gjør det for deg. Den gamle får du solgt på Finn.no

Eller om den som sitter på kjøkkenet i dag faktisk kan konverteres til en omluftsvifte, det kan være enklere enn å bytte til ny avtrekksvifte med omluftsfunksjon 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...