Gå til innhold

Ny midt på treet gaming PC


Anbefalte innlegg

Jeg er i modus for å oppgradere en nå snart 10 år gammel gaming PC.

Jeg har ikke satt meg særlig inn i komponenter på den tiden, og er derfor litt i stuss på hva jeg skal gå for. Tenker ikke bruke mye mer enn 10-12k på dette (uten skjermkort) Jeg kjøpte et RTX 2060 Super 8GB skjermkort for et par års siden og tenker å gjenbruke det kortet nå i første omgang.

Resten av innmaten begynner imidlertid å halte. Jeg har vurdert denne her:
 


men jeg er helt ute å kjøre på om den/hovedkortet funker med overnevnte grafikkort, og om den i det hele tatt er ok på spec.

Jeg kommer nok til å bytte kabinett til en Fractal Design, samt bytte strømforsyningen til en 650W sak for å ha litt slack på strømmen.


Alle råd mottas med takk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grafikkort har pci-e tilkobling og kan brukes på alle hovedkort. De nye skjermkortene har versjon 4 som er raskere enn versjon 3. Om både hovedkort og skjermkort har pci-e versjon 4 så får en bedre ytelse enn om hovedkortet har versjon 3.

Om en bygger selv så kan kostnadene bli noe slikt:

kabinett 1000

strømforsyning 1000

hovedkort 1700

cpu 1750

ram 600

ssd 800

cpu-kjøler 500

sum 7350

+ windows lisens

+ skjermkort

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Svein M skrev (På 20.11.2023 den 10:27 PM):

De 3 er kanskje omtrent like mye for pengene. Den dyreste med intel og RTX 4060 har litt bedre både CPU og GPU enn RX 7600 maskinen. For den rimeligste så er det spart vel mye kanskje med svakere grafikkort, svakere strømforsyning og bare standard CPU kjøler.

Hei igjen. Blager maset, men hvilken ville du anbefalt av den over med RTX4060 8GB kort og denne med RTX360 12GB

https://www.komplett.no/product/1179192/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-a135-advanced-gaming-rgb#

 

Jeg hadde landet på 4060'en men så dukket 3060 opp på tilbud også

Endret av Ajani
Lenke til kommentar
Ajani skrev (4 timer siden):

Hei igjen. Blager maset, men hvilken ville du anbefalt av den over med RTX4060 8GB kort og denne med RTX360 12GB

https://www.komplett.no/product/1179192/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-a135-advanced-gaming-rgb#

 

Jeg hadde landet på 4060'en men så dukket 3060 opp på tilbud også

Jeg vil si RTX 4060 er bedre enn 3060. Det har ca 20% mer ytelse. Det er et spørsmål om der kommer spill der 12GB vil være en fordel, men vil si at RTX 4060 er verdt mer enn 3060 kortet da den ekstra ytelsen er viktigere enn det ekstra video minnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Svein M said:

Jeg vil si RTX 4060 er bedre enn 3060. Det har ca 20% mer ytelse. Det er et spørsmål om der kommer spill der 12GB vil være en fordel, men vil si at RTX 4060 er verdt mer enn 3060 kortet da den ekstra ytelsen er viktigere enn det ekstra video minnet.

AMD er et bedre alternativ enn nvidia hvis du har midrange budsjett.

Du får mye mer vram og mer ytelse. Rett og slett mye mer for pengene.

Nvidia per i dag er overpriset og mest relevant for high end. Du må ha 4080/4090 for å få tilgang på 16 GB vram som en vil trenge for de nyeste spillene.

Endret av hocanee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...