Gå til innhold

Sennheiser Momentum 4


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å kjøpe hodetelefoner/headsett til PC spilling og film. I stedet for å gå for typisk gaming headsett vurderer jeg å kjøpe Sennheiser Momentum 4. Jeg trenger ikke mikrofon i spill siden jeg spiller singel player RPG spill.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/hodetelefoner-og-tilbehor/hodetelefoner/sennheiser-momentum-4-tradlose-around-ear-hodetelefoner-sort/506256

Dette er høytalere jeg bruker med min PC.

https://www.komplett.no/product/897537/gaming/gaming-utstyr/gaminghoeyttalere/logitech-z625-pc-hoeyttalere

Har noen erfaringer med Sennheiser Momentum 4 i film og gaming på PC?

Vil jeg kunne få THX souround lyden fra høytalere til Sennheiser Momentum 4 hvis jeg kobler de sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dejan skrev (15 minutter siden):

Har noen erfaringer med Sennheiser Momentum 4 i film og gaming på PC?

Har brukt det selv nå snart et år. Fungerer kurant. Eneste issuet jeg har hatt er at jeg må deaktivere mikrofonen inne i Enhetsbehandling i Windows 11. Windows tror hodetelefonen er et handsfree apparat og lyden blir helt ræv.

Dejan skrev (15 minutter siden):

Vil jeg kunne få THX souround lyden fra høytalere til Sennheiser Momentum 4 hvis jeg kobler de sammen?

Nei, det er ikke slik det fungerer. Og de høyttalerne du linket til er ikke surround, men stereo + en bass. Sennheiser Momentum vil også gi et lydbilde i stereo.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Ok. Takk for tilbakemelding.

Et annet headsett jeg vurderer er dette:

https://www.komplett.no/product/1214689/gaming/gaming-utstyr/gamingheadset/steelseries-arctis-nova-pro-gaming-headset-sort#

Regner med at disse har dårligere lydkvalitet enn Sennheiser Momentum 4, men kanskje passer bedre til gaming og film? funker bedre med Logitech Z625?

Endret av Dejan
Lenke til kommentar
Dejan skrev (22 minutter siden):

Regner med at disse har dårligere lydkvalitet enn Sennheiser Momentum 4, men kanskje passer bedre til gaming og film? funker bedre med Logitech Z625?

Jeg vil regne med at Sennheiser sin kan høres bedre ut, ja. Hva er det som gjør at Steelseries skal passe bedre til gaming og film?

Ingen av de skal fungere med Logitech høyttalerne dine. Du kobler hodetelefonen til datamaskinen din, ikke høyttalerene.

La meg komme med et alternativ til deg som antagelig vil gi et bedre resultat enn både Sennheiser- og Steelseries-hodetelefonene. Og 10x bedre enn Logitech anlegget ditt også.

FiiO hodetelefonforsterker pluss et par studio hodetelefoner. Du kobler FiiO til datamaskinen din med en usb-kabel, og kobler hodetelefonen til FiiO.

FiiO E10K Olympus 2 1190 kr

Philips Fidelio X2HR 1190 kr som medlem i Komplett club

Beyerdynamic DT770 Pro 1890 kr. Hvis du liker at musikken har litt bass så velger du disse istedenfor Philips.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er trådløsfunksjonen som frister mest men Sennheiser holder jeg en knapp på X2HR. Veldig god kvalitet i forhold til pris. Vær obs på at de er åpne så de slipper ut lyd både inn og ut, men dette er normalt bare bra for lydkvaliteten hvis det ikke er for sjenanse for din eller andres del. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Jeg er medlem i komplett club så skal absolutt sjekke X2HR og DT770 Pro. Som sagt skal hedette brukes kun til spilling og film. Men jeg trenger ikke mikrofon for spilling og andre funksjoner som gaming headsett kommer med. Ønsker kun god lyd fra hodetelefonene. Bor alene så lydisolering ol. er ikke viktig  🙂

Logitech Z625 har mulighet for kabel tilkobling til headsett. Skal teste det ut.

Lenke til kommentar
Dejan skrev (9 timer siden):

hva med Sennheiser HD 560S i forhold til de andre 2 forslagene?

Sennheiser, Beyerdynamic og Philips lager alle gode produkter. Personlig smak og behag som skiller. Jeg har HD598 og DT770 Pro som jeg liker. Om jeg måtte hatt bare én av de hadde valgt Sennheiseren.

Dejan skrev (10 timer siden):

Logitech Z625 har mulighet for kabel tilkobling til headsett. Skal teste det ut.

Lyden er ikke bedre enn sitt svakeste ledd. Sånn seriøst, kjøp heller hodetelefonforsterkeren jeg linket til (FiiO E10K).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest mye bra om X2HR så kjøpte dem i dag på nett og fik kdem levert hjem.

Første inntrykket er at de er veldig varme rundt ørene, men det er kanskje slik det skal være? Ikke bra førsteinntrykk. Tror ikke jeg kan sitte lenge med de.

Koblet dem til Logitech Z625 og lyden var ikke imponerende. Måtte også skru opp volumet helt til tops på Logitech Z625 for å få høy nok lyd på X2HR. Ja den koblingen er ikke bra.

Forstår jeg det riktig at det er anbefalt å bruke FiiO forsterker med alle hodetellefoner som er foreslått her?

EDIT: har koblet X2HR nå direkte til PCen og lyden ble bedre.

 

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

De beste hodetelefonene jeg har rent  komfortmessig må være HD 598. Utseendemessig helt lik HD 560S som du linket til over. HD560 er 240 gram mot Fidelio på 380.

Dejan skrev (2 timer siden):

Forstår jeg det riktig at det er anbefalt å bruke FiiO forsterker med alle hodetellefoner som er foreslått her?

HD560S som du dro opp selv har behov for litt mer juice. De ville jeg absolutt anbefalt en forsterker til. Men noe litt større enn den jeg linket til.

Fidelio er oppgitt til å være lettdrevne. Hvis lydkortet i pcen din er kapabel så er det ikke sikkert du behøver en forsterker. Men hvis du føler at du må stille lyden opp mot 80/90/100 i Windows for å få brukanes volum, er det antagelig litt svakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sydvest said:

De beste hodetelefonene jeg har rent  komfortmessig må være HD 598. Utseendemessig helt lik HD 560S som du linket til over. HD560 er 240 gram mot Fidelio på 380.

HD560S som du dro opp selv har behov for litt mer juice. De ville jeg absolutt anbefalt en forsterker til. Men noe litt større enn den jeg linket til.

Fidelio er oppgitt til å være lettdrevne. Hvis lydkortet i pcen din er kapabel så er det ikke sikkert du behøver en forsterker. Men hvis du føler at du må stille lyden opp mot 80/90/100 i Windows for å få brukanes volum, er det antagelig litt svakt

Tusen takk for alle innspill Sydvest. Jeg har et spørsmål til som går på kvaliteten på lyden fra hovedkortet.

Jeg ser at MSI MAG B760 Tomahawk har Audio Boost

https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B760-TOMAHAWK-WIFI

ASUS TUF GAMING B760-PLUS har Realtek 7.1 Surround Sound og DTS Audio Processing

https://www.asus.com/no/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b760-plus-wifi/

Forstår jeg det riktig at ASUS har en del bedre lyd produksjon/utgang fra hovedkortet?

Eller er det slik at det spiller ingen rolle og det er headsettet jeg bruker som avgjør kvaliteten? eller vil headsettet bli styrt av hoverdkortets lyd spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Dejan skrev (6 minutter siden):

Jeg har et spørsmål til som går på kvaliteten på lyden fra hovedkortet.

ASUS hovedkortet har ikke spesifisert hvilket lydkort det har. Bare at det er Realtek. Det fra MSI har et Realtek lydkort som er ok. Realtek er bra nok for de fleste. Jeg hadde ikke valgt det ene eller andre hovedkortet over her basert på lydkortet som er listet opp (eventuelt IKKE listet opp 😛 ).

Det er ikke bare hodetelefonen som avgjør hvordan det høres ut for deg. Høyttalere til en million kroner yter ikke sitt fulle potensiale hvis man spiller på de med en budsjett radioreceiver fra 90-tallet.

Lenke til kommentar

ASUS har før i tiden i alle fall hatt kort med Supreme FX II som er veldig bra.

Min erfaring med RealTek er at en god del produsenter velger fra nederste hylle og en får derfor støyete lyd med dårlig/lav forsterkning. Sånn var det i alle fall før, så håper de har bedre chipper nå.

Velger du litt premium hovedkort så er lyden som regel helt ok, bare ikke velg de dårlige.

Alternativt kan du bruke en USB-DAC. De FiiO har er rimelige og gode.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Dejan skrev (6 minutter siden):

For eksempel vil jeg kunne få 7.1 Surround Sound og DTS Audio Processing på X2HR? eller må hodetelefonene ha spesielle funksjoner for å kunne spille av 7.1 Surround Sound og DTS?

"7.1 Surround" er gimmick hele veien til banken. "7.1" funksjonen de hyler om er bare simulering av lyden gjennom miksing og triksing i programvare og helt meningsløst å kjøpe noe basert på.

Du kan sikkert bruke DTS Audio på hva som helst, det ser bare ut som et program som tuner lyden som sendes ut fra pcen. Det finnes flere type programmer som lar deg tune lyden som kommer ut av pcen. Kalles oftere "Equalizer".

Lenke til kommentar

OMG OMG!! 🙂

 

Ok, jeg ble usikker på X2HR. Komfort messig ble jeg raskt vant til de og likte med. Testet lyden både i film og spill og selv om den var bra, ble jeg ikke helt overbevst. Etter mange timers research rundt X2HR og andre hodetelefoner i samme prisklasse bestemte jeg meg å bestille Fiio E10K Olympus 2 og Sennheiser HD 560S.

 

Koblet Sennheiser HD 560S først direkte til PCen og testet det ut i Transformers. Jeg fikk nesten tårer i øynene av lyden jeg hørte. Den var mer crisp og jeg hørte lyder jeg ikke hørte på X2HR. Det var bare ren nytelse. Tok frem X2HR og spilte av samme film scener. Selv om lyden var bra X2HR var det en markant forskjeller mellom de 2 hodetelefoner.

 

Så koblet jeg til Fiio E10K Olympus 2 og Sennheiser HD 560S sammen og ble nesten blåst av stolen. For en fantastisk lyd! Valget ble derfor veldig enkelt. Beholder Sennheiser HD 560S med Fiio E10K Olympus 2 og returnerer X2HR.

 

Tusen takk Sydvest for alle innspill. Jeg var nære ved å bestille  gamingheadsett, men er kjempeglad å ha testet ut dine forslag.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sydvest said:

Så morsomt at du ble fornøyd 😃 Nå har du kanskje åpnet pandoras eske av en ny hobby. Finnes mye forskjellige hodetelefoner og forsterkere/dacer der ute, i prisklasser som strekker seg myye lengre enn det vi har diskutert her.

Delta gjerne i Tråden for de hodetelefonofile og legg ut bilde av de nye klokkene dine 😃

Hahaha... vurderer nå å bytte ut FiiO E10K Olympus 2 med FiiO K3. 🙂 Er det verdt det? hva ville det neste naturlige oppgraderingen være for en som er på budsjett?

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...