Gå til innhold

Kjøpe utbytteaksjer privat eller i holdingselskap?


Jansen81

Anbefalte innlegg

Hei.

Meg og min samboer har en plan i første omgang å investere 2 millioner i ca 15-20 utbytteaksjer fra lister over selskaper som har økt utbytte årlig over et visst antall år. Videre er krav at de skal ha en utbytteprosent på 4% + og en årlig utbytteøkning på minst 8 %.  Vil videre investere ca 500 000 kr i året fra lønnsinntekt og ser for oss en sparehorisont hvor alt blir reinvestert i minst 20 år og jeg er da 64 år og kan mest sannsynlig ta ut noe årlig utbytte om ønskelig og ha til å trygge både mine barn og barnebarns økonomiske fremtid.  Jeg nevner beløpene da det nok vil ha betydning for svar på spørsmålet.  Jeg ønsker amerikanske aksjer pga. tryggheten jeg føler de gir når jeg ser på listene som nevnt og de betaler også som regel utbytte hvert kvartal sammenliknet med mange europeiske selskaper og i dagens marked ser jeg en del av disse som ganske så trygge.

Det jeg lurer på er knyttet mot skatt, jeg betaler min skatt med glede men et sted går grensen. ASK går ikke med amerikanske aksjer. "Nordnet Investeringskonto Zero" ønsker jeg ikke da jeg ønsker å eie aksjene direkte og vil få kildeskatt. Da sitter jeg igjen med "Aksje og fondskonto" men da må jeg løpende betale utbytteskatt selv om jeg reinvesterer utbyttebeløpet såvidt jeg har forstått.Vil måtte fordele på flere banker med tanke på innskuddsgaranti opp til 2 millioner.

Jeg har kikket litt på holdingselskap og lurer på om dette er noe jeg burde vurdere ut fra størrelse på investerte beløp eller bare ha det på aksje og fondskonto og betale utbytteskatt fortløpende i tillegg til kildeskatt som jeg da får refundert ?  Såvidt jeg kan se blir det og et problem med tanke på fritaksregelen og selskaper i USA når det gjelder holdingselskap.

 

Setter pris på om noen har greie på dette og ønsker å dele anbefalinger.

 

Mvh Jan

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et holdingselskap vil du pådra deg kostnader til regnskap og årsoppgjør. I tillegg vil vel de fleste av disse aksjene ligge utenfor fritaksmetoden så du vil skatte av utbytter og gevinster. Da kan jeg ikke helt se at det lønner seg med å ha dette i et holdingselskap. Om aksjer notert i USA er tryggere vet jeg ikke, men du får en valuta risiko i tillegg.  

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar👍

Da slipper jeg å tenke på innskuddsgaranti så takk for info på det.

Det ville jo blitt både oppstart og løpende utgifter til et holdingselskap så kan se ut til at jeg nok holder meg til en "aksje og fondskonto" med informasjonen jeg har til nå og skal lese meg opp på valutakonto.  Blir jo en valutarisiko men antar det er mindre kritisk så lenge jeg i utgangspunktet ikke skal selge noe. Men det kan jo også skje om de reduserer eller fjerner utbyttet.

En grunn til at jeg heller mot USA og ser på disse som forholdsvis trygge er at jeg skal finne aksjer på "Dividend Aristocrats, Dividend Champions og Dividend Kings og flere andre. Et krav på Kings er at de har økt utbytte i minst 50 år. Og da har de økt også gjennom nedgangstider i økonomien. Ser for meg at når markedet er nede så får man kjøpt flere aksjer. Så jeg ser langsiktig på det og fokus er på selskaper som det er lite sannsynlig at vil redusere utbytte.  Kan virke som litt kjedelig investering men motivasjonen er å få økt utbytte hvert år og jeg har en del år før jeg skal røre noe av dette og har ingen planer om å selge. Bare la det jobbe seg oppover med å kjøpe mer av de "rimeligste" aksjene i porteføljen når inntekt kommer inn, men også være åpen for nye utbytteaksjer underveis.

 

Da ble jeg litt klokere så takker for informasjon.

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
-BJXMAKAE skrev (1 time siden):

Spørsmål: Hvis du selger aksjene før "inkl utbytte" og kjøper ved tilsvarende kursfall. Vil du ikke tjene på å ikke måtte skatte på utbytte? 

Nei, gevinstskatt som er lik utbytteskatt på 38% for privatpersoner.. så funker ikke den gitt.. Men! skal gjøre unntak for Holdingselskap, for akkurat der kan det være andre regler som slår inn.

Det bør sjekkes opp i.

 

I tillegg så har holdingselskaper noen andre fordeler også, spesielt når det gjelder generasjonsskifte.,, En kan fordele aksjene i holdingselskapet uten å måtte selge selve aksjen. 

Jeg sitter selv å vurderer holdingselskap, siden jeg kan samle alle investeringer under 1 paraply og om jeg oppnår god avkastning så kan Holdingselskapet leve i forhåpentligvis i noen generasjoner etter meg til glede for mine etterkommere. Og selskapet kan bli med rundt i verden alt etter hva mine barn/barnebarn trenger. Det kan ikke personlige aksjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...