Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnefordelingssak


Gudmunns

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
panzerwolf skrev (På 23.9.2023 den 9.29):

Spør gjerne om hva du lurer på konkret. Jeg kan svare på noe i alle fall. 

Ja var kanskje litt kjapp der. Men litt om hvordan saksgangen er. Er på vei inn i en slik sak nå og vil bare høre om noen har vært igjennom samme situasjon og hva utfallet ble i deres sak. Har advokat på saken men advokaten sier at i en slik sak er det vanskelig å se utfallet, da det er mye opp til sakkyndig og dens meninger 

Lenke til kommentar

Du lufter fremdeles en ganske abstrakt problemstilling. 

Det ideelle for alle utenom advokatene er nok at barnets foreldre blir enige seg imellom, gjerne sammen med barnet(a). Saksgangen er grovt sett at man setter seg ned og prater sammen til man blir enige. Så overfører man resultatet til et papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b233e...df3

Jeg er i en slik sak nå.

Jeg startet med å prøve å få til en privat avtale før mekling. Mor nektet.

Så prøvde jeg to ganger på mekling å få til en privat avtale. Mor nektet.

Så jeg hadde ingen annen utvei enn å saksøke mor. 

Vi har hatt ett rettsmøte hvor det ble gjort en midlertidig avtale på lite samvær hvor sakkyndig skulle observere to ganger.

Vi skal ha neste rettsmøte neste uke og jeg håper på en endelig avtale, men hvem vet hva som skjer.

Anonymous poster hash: b233e...df3

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (4 timer siden):

Ja var kanskje litt kjapp der. Men litt om hvordan saksgangen er. Er på vei inn i en slik sak nå og vil bare høre om noen har vært igjennom samme situasjon og hva utfallet ble i deres sak. Har advokat på saken men advokaten sier at i en slik sak er det vanskelig å se utfallet, da det er mye opp til sakkyndig og dens meninger 

Hvor langt har dere kommet i prosessen? Dersom en av dere akkurat har saksøkt den andre, så blir det gjerne oppnevnt da en sakkyndig og det blir også rettsmøter i forkant av hovedforhandlingen (som er da man faktisk møter i retten og det ender med forlik eller dom). I rettsmøtene prøver man å komme til enighet.

Dersom man i et tilsvar også "krever" noe/går til mot søksmål, løper man en økt risiko på delte saksomkostninger selv om man skulle vinne på de punktene man har blitt saksøkt på.

Retten legger ganske stor vekt på den sakkyndige, ja, men partene kan også kreve ny sakkyndig. Det skjer vel kanskje helst der den ene parten får gjennomgå, men vet ikke hvor mange nye vurderinger man får lov til å ha eller når dette evt kan skje.

Videre kaller man gjerne inn vitner som kan understøtte påstandene. Dersom f.eks den ene parten alltid leverte barnet møkkete i barnehagen, kan barnehageansatte bli kalt inn som vitne.

Om saken går til hovedforhandling, kan man fortsatt lande på et forlik underveis i forhandlingen. En dom vil være basert på øyeblikksbildet, mens et forlik kan inneholde flere variabler. En dom kan også ankes, men det er svært høy terskel for at retten vil godta en anke/ny sak etter et forlik så sant det ikke er særlige grunner til det.

Dessverre er det fortsatt en tendens til at mødre har en fordel i barnefordelingssaker selv om det går rette veien. I alle tilfelle bør man fokusere på barnets/barnas beste og holde seg rolig og konkret.

Barnets/barnas alder er også et element. Jo eldre hen/de er, jo mer skal hen/de bli hørt på.

Lenke til kommentar
Gjest b233e...df3 skrev (1 time siden):

Jeg er i en slik sak nå.

Jeg startet med å prøve å få til en privat avtale før mekling. Mor nektet.

Så prøvde jeg to ganger på mekling å få til en privat avtale. Mor nektet.

Så jeg hadde ingen annen utvei enn å saksøke mor. 

Vi har hatt ett rettsmøte hvor det ble gjort en midlertidig avtale på lite samvær hvor sakkyndig skulle observere to ganger.

Vi skal ha neste rettsmøte neste uke og jeg håper på en endelig avtale, men hvem vet hva som skjer.

Anonymous poster hash: b233e...df3

Uten at jeg selvsagt kjenner detaljene, så teller det i alle fall ikke negativt at du prøver å få til en avtale 🙂

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har pr i dag kun sendt brev fra advokat til advokat, med krav. Svarfristen har gått ut så vi må gå videre med stevning. 

Hovedproblemene i denne saken er ikke omsorgsevne, da begge foreldre vil barnets beste og er gode foreldre og har god tilknytning til barnet. Men at foreldrene har avtalt å flytte, et godt stykke unna byen hvor barnet bor, hvor den ene forelder ikke overholder avtalen om flytting etter den ene forelder har flyttet. Den part som tok opp flytting og var pågangsdriver for å flytte, er den som har trukket seg, å da kun noen mnd før flyttingen skulle skje. 

Det har vært praktisert 50/50 i 3 år noe som har fungert veldig godt. Godt samarbeid. Men nå hvor barnet fortsatt bor hos ene part og går barnehage der og andre part har flyttet langt vekk, har saken blitt hvor barnet skal bo. Hvis foreldrene sees på som like gode omsorgspersoner og de vektlegges likt, vil man kunne se på avtalebrudd i en rettssak? Ene part føler seg lurt av andre part og sitter nå i en hjelpesløs situasjon hvor hen kan miste hverdagen med barnet sitt. 

Å det er vanskelig for ene part å flytte tilbake da andre barn er i bildet med skolestart og huskjøp osv. Part som bor igjen, har ingen forpliktelser uten om barnehage for barnet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...