Gå til innhold

Samboer og Økonomi


Raidel

Anbefalte innlegg

Hei

Min kjæreste skal flytte inn sammen med meg, jeg eier en leilighet med lån. Jeg lurer på hvordan det er rettferdig å fordele utgiftene med tanke på at det er jeg som tjener på å få lånet nedbetalt. 

Vi har begge hver vår bil, men jeg bruker ofte firmabil og sparer litt utgifter på det.

Vi begge jobber fulltid og tjener ganske likt, men jeg kan ha varierende ekstra inntekter fra perioder med overtid, og så driver jeg et lite ENK ved siden av jobb. Hun er veldig pengesmart (mer en meg) og om samboerskapet fungerer, kan jeg absolutt se for meg å stifte familie med henne i fremtiden og kjøpe en større bolig sammen. 

Hva tenker dere? Jeg vil ikke «utnytte» henne for å få nedbetalt lånet mitt, men jeg vil heller ikke «tape» på fordelingen. Hun er svært selvstendig og ønsker å ha en lik og rettferdig fordeling, hun også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dele utgiftene som er til bo, inkludert felles utgifter på leiligheten. Men all kostnad ved lånet bør gå på deg.

Det smarte kan være at hun setter inn samme sum som du bruker nedbetaling på lånet på egen sparekonto, slik at hun bygger seg opp egenkapital til å enten kjøpe seg inn i fremtiden, eller når dere velger å kjøpe noe sammen.

Da blir det ikke slik at den ene sitter med masse penger til overs som kan brukes.

 

Det er mange tråder rundt dette på forumet her også, med mange gode svar. Både på det du spør om, og når de eier forskjellig prosent andel av leiligheten/hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...