Gå til innhold

Hvordan Få Jobb i Big4?


Pame

Anbefalte innlegg

Jeg ble til sommeren ferdig med en sivilingeniørgrad fra NTNU i fysikk og matematikk, med spesialisering i statistikk. Endte med å starte i jobb som IT-konsulent i et firma med ca. 24 000 ansatte, der jeg jobber med data. Trives ok minus her foreløpig, men synes det virker veldig spennende å jobbe i et av Big 4 (Deloitte, EY, KPMG og PwC). Lurer derfor på om noen har erfaring med å jobbe der, og eventuelt hva dere vil anbefale å gjøre for å få en jobb i et av disse selskapene?
 
Jeg har et karaktersnitt på 3.44, så jeg burde kanskje ta opp noen fag for å forbedre snittet litt? Vet at de er ganske strenge på karakterer. Lurer også på ca. hvor lenge jeg må regne med å jobbe der jeg jobber nå før det gir mening å søke på Big 4?
 
På forhånd takk for råd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hva liker du ikke med Tietoevry som du tenker du kan få oss en av de 4 store? Hva ønsker du å jobbe med?
Min erfaring er at firmaene som først ser på karakterer, kanskje mister mange av de beste kandidatene blant nyansatte. Slik jeg forstår fra venner og kjente er de 4 store noe preget av en ung kultur der det tas inn store kull med veldig flinke folk, og mange jobber mye. Det kompenseres med lønn og mye bra sosialt opplegg. Men tror det er viktig å sette seg litt inn i hvilken avdeling eller fagfelt en ønsker å jobbe i, heller en å velge firma. Da kan en ofte også finne en vei inn som går litt utenom "nyansattmølla" som gjerne starter med karakterer. De 4 store fungerer stort sett som et konsulentfirma, da kan en bli veldig god i et spesifikt fag, eller en kan få litt mere bredde med å få til å komme på veldig forskjellige prosjekter. En viktig nøkkel kan være å finne ut om en ønsker å bli spesialist eller generalist. Jeg ville søkt opp litt avdelinger, skrevet en søknad og prøvd å komme meg på et intervju. Da kan du heller søke igjen om det ikke går denne gangen, eller få testa ut om du liker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...