Gå til innhold

Burde rettstaten bli bedre på å dele ut "gult kort" ?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg mener at samfunnet bør bli bedre på å gi ut "gult kort" ved regelbrudd og mulig juks. Noe tilsvarende gult kort i idrett.

Eksempel: en student blir utestengt fra studiene fordi hun i en oppgave ikke refererte riktig til en tekst hun selv har skrevet men ikke publisert før. Dette mener jeg er en gråsone angående juks og burde i høyden utløse "gult kort".  De som delte ut denne svært høye straffen til studenten vise bare til reglene - og intensjonen med reglene kan gjerne ignoreres. Jeg tenker "tjeneste-forsømmelse" i denne sammenheng.

Jeg kjenner også til skole-elever som er blitt for hard straffet fordi de rørte en bok under en skole-prøve - helt sikkert uten noe nytte. Da kan "gult kort" være en mye bedre reaksjon.

Og så har vi alle politikerne som har havnet i regelbrudd fordi de enten har rotet eller ektefellen har drevet aksjehandel sannsynligvis bak ryggen på politikeren. Dette mener og også fortjener "gult kort" ved første gangs overtredelse.

Bruk av "gult kort" kan i praksis senke terskelen for å reagere på regelbrudd. Derfor betyr det ikke nødvendigvis at det blir mer fritt fram for å jukse i samfunnet.

 

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...