Gå til innhold

Liten bærbar pc til blant anna bildebehandling


Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av en bærbar pc, som eg vil bruke til blant anna bilderedigering (photoshop) til hobbybruk. Har tidligare brukt en 13" Asus (uten oled), og var meget fornøyd med den. 

Har difor sett på

  • Asus ZenBook 14 Oled i5/i7/Ryzen 7
  • Lenovo Yoga pro 7 i5 

- er det best med Oled mtp. bildebehandling? Anbefalast det i7? Er Ryzen bra?

Pris har sjølvsagt noko å seie. Har egentlig ikkje lyst å bruke meir enn max 12 000... 

Noken som har noken anbefalingar/tips innanfor dette område? I tillegg til bildebehandling, vil den bli brukt til film, surfing, mail og slike kvardagslige ting. Vil helst ikkje ha større en 14". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv forrige modell av lenovoen og jeg er kjempefornøyd med den.

Ulempen med oled skjermen er at den har blank overflate som gir en del refleksjoner. Ellers gir oled uslåelig sortnivå.

Syns notebookcheck har de beste testene:

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Yoga-Pro-7-14-review-The-almost-perfect-ultrabook-with-AMD-Zen-3.708599.0.html

https://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-14-UM3402Y-laptop-review-New-Ryzen-7-7730U-name-old-Zen-3-performance.724864.0.html

Ikke helt samme specs som du ser på, men gir greit totalinntrykk. Det som trekker mest ned for asusen er høyere viftestøy, noe jeg syns er svært viktig. Får også inntrykk av at tastaturet er bedre hos lenovo, uten at jeg har noen egen erfaring for å kunne sammenligne.

Ryzen er bra, men på bærbarsiden har de rota svært slik at noen modeller i bunn og grunn er ryzen 5xxx prosessorer med nytt navn, dvs man får ikke oppgradert grafikkmodul blant annet. Ryzen 7020 og 7030 har gammel grafikkmodul og er egentlig bare renama 5xxx chips (Zen 2/3). 7035 har oppgradert grafikkmodul (og er zen 3+) mens kun 7040 og 7045 er zen 4 arkitektur. Man vil helst ha 7035 for å få oppgradert grafikkmodul i hvert fall.

Ytelsesmessig er det ikke store forskjeller mellom intel og AMD i dag innenfor samme generasjon.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (2 timer siden):

Har selv forrige modell av lenovoen og jeg er kjempefornøyd med den.

Ulempen med oled skjermen er at den har blank overflate som gir en del refleksjoner. Ellers gir oled uslåelig sortnivå.

Syns notebookcheck har de beste testene:

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Yoga-Pro-7-14-review-The-almost-perfect-ultrabook-with-AMD-Zen-3.708599.0.html

https://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-14-UM3402Y-laptop-review-New-Ryzen-7-7730U-name-old-Zen-3-performance.724864.0.html

Ikke helt samme specs som du ser på, men gir greit totalinntrykk. Det som trekker mest ned for asusen er høyere viftestøy, noe jeg syns er svært viktig. Får også inntrykk av at tastaturet er bedre hos lenovo, uten at jeg har noen egen erfaring for å kunne sammenligne.

Ryzen er bra, men på bærbarsiden har de rota svært slik at noen modeller i bunn og grunn er ryzen 5xxx prosessorer med nytt navn, dvs man får ikke oppgradert grafikkmodul blant annet. Ryzen 7020 og 7030 har gammel grafikkmodul og er egentlig bare renama 5xxx chips (Zen 2/3). 7035 har oppgradert grafikkmodul (og er zen 3+) mens kun 7040 og 7045 er zen 4 arkitektur. Man vil helst ha 7035 for å få oppgradert grafikkmodul i hvert fall.

Ytelsesmessig er det ikke store forskjeller mellom intel og AMD i dag innenfor samme generasjon.

Takk for gode innspel! Bruker du Lenovoen til bildebehandling?

Oled kostar jo litt meir, og lurer på om det er verdt det. Oledskjermane ser jo reint nydelige ut! Der er so mykje som spelar inn når det gjeld skjerm, at eg blir reint forvirra 😅 🙈 Er jo ein rein studie viss eg skal bli klok på det, uten å ha so god peiling i utgangspunktet....So eg må vel kanskje berre finne ut av om eg virkelig treng oled eller ikkje.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...