Gå til innhold

Varm CPU


steelOR

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en i5 13600K med denne cpu-viften: https://www.komplett.no/product/1200249/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/pure-rock-2-black

Med AIDA64 skyter temperaturen opp til 98-99 hvor den blir liggende. Under spilling (Starfield) ligger temperaturen som regel rundt 85, men skyter til tider opp til 90+ og har sett så høyt som 98, men går ned igjen etter maks 2 sekunder. Etter lengre tid vil den krype opp til 90-96 og bli liggende der.

Alle vifter er satt til å blåse fra fremsiden av kabinettet til baksiden. Det er 2x 140mm i front, 1x 140mm bak, og 2x 120mm på selve CPU-kjøleren (en av disse er riktignok en 3-pin). Jeg har forsøkt bytte av thermal paste, hvilket ser ut til å ha hjulpet lite, og dobbelsjekket blåseretning på alle vifter.

Er det noe jeg kan gjøre før jeg må gå for å bytte cpu-vifte? en BIOS-instilling eller lignende?

Endret av steelOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (18 minutter siden):

Har du tatt av beskyttelsesplast på kjøleren før du monterte?

Og har du brukt riktige spacere? LGA115x/1200 og LGA1700 er nesten helt like. Men bruker du feil så vil du få alt for høy temperatur.

Takk for svar. Ja, dette har jeg sjekket, har erstattet thermal paste som kom med kjøleren som en av forsøkene mine, det innebar da også å rengjøre kontaktflaten på cpu-kjøler med alkohol, så jeg kan med sikkerhet si det ikke fins beskyttelsesplast der.

Riktige spacers har jeg også sjekket, de kom veldig behaglig i poser med LGA1700 skrevet på, så det var lekende lett å unngå å bruke noe annet.

Lenke til kommentar

Til oppdatering har jeg nå satt CPU Lite Load til 9 - standard var 12 - som jeg så anbefalt på flere nettforum, og dette ser ut til å ha hjulpet drastisk.

Jeg føler meg usikker på om å sette ned Lite Load kommer med en viss risiko, da jeg kan gå lavere, så om noen vet vil jeg veldig gjerne høre det.

Jeg har ikke testet AIDA64 enda, men når jeg spiller Starfield ligger temperaturen nå stabilt på 75-80 med noen spikes til 83, men noen veldig korte spikes til maks 93 som ikke varer så lenge som 2 sekunder av gangen og ser ut til å skje kun i siste par sekunder av load screens i det man spawner inn, så kanskje det er greit?

Hvis jeg bør sette Lite Load enda litt lavere, si gjerne fra, så prøver jeg det.

Endret av steelOR
Lenke til kommentar
steelOR skrev (2 timer siden):

Til oppdatering har jeg nå satt CPU Lite Load til 9 - standard var 12 - som jeg så anbefalt på flere nettforum, og dette ser ut til å ha hjulpet drastisk.

Jeg føler meg usikker på om å sette ned Lite Load kommer med en viss risiko, da jeg kan gå lavere, så om noen vet vil jeg veldig gjerne høre det.

Jeg har ikke testet AIDA64 enda, men når jeg spiller Starfield ligger temperaturen nå stabilt på 75-80 med noen spikes til 83, men noen veldig korte spikes til maks 93 som ikke varer så lenge som 2 sekunder av gangen og ser ut til å skje kun i siste par sekunder av load screens i det man spawner inn, så kanskje det er greit?

Hvis jeg bør sette Lite Load enda litt lavere, si gjerne fra, så prøver jeg det.

Jeg søkte det opp nå og det ser ut til det er en måte å sette undervolt på cpu. Da kan det gå fint å sette den ned til f.eks 9. En annen måte er å begrense strøm (effekt) trekk under boost, der er to grenser der som kan justeres ned (power limit lp1 og lp2).

Det høres greit ut å kjøre med Lite Load på 9, ut fra temperaturene du får. Lavere ned til 5 kan kanskje brukes det er nok avhengig av CPU, og kanskje andre forhold.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

Jeg søkte det opp nå og det ser ut til det er en måte å sette undervolt på cpu. Da kan det gå fint å sette den ned til f.eks 9. En annen måte er å begrense strøm (effekt) trekk under boost, der er to grenser der som kan justeres ned (power limit lp1 og lp2).

Det høres greit ut å kjøre med Lite Load på 9, ut fra temperaturene du får. Lavere ned til 5 kan kanskje brukes det er nok avhengig av CPU, og kanskje andre forhold.

Veldig flott svar.

Jeg senket Lite Load til 6 som ser ut til å ha forbedret ytelsen i Starfield fra 60fps til 70-80 i de samme stedene, så mulig den var thermal throttled frem til jeg senket lite load så den kunne kjøre full ytelse ved ca. 75-85 C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...