Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sølv/kalsiumteknologi spenning ved fullt batteri?


Anbefalte innlegg

Har dette batteriet: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/solv-kalsium-batterier/startbatteri-12-v-62-ah-2000045895?reko=VX34883

Virker som dette har en høyere spenning når det er fullt enn de gamle bly battteriene. Målte dette til 13,12. Rett etter jeg hadde laddet batteriet startet bilen. Lot den gå noen minutter uten varmeapparat etc. Når jeg skulle starte bilen flere timer senere for å kjøre meg en tur så fikk jeg ikke start selv om starteren hadde bra tempo. Ventet ca 30 min før jeg målte batteriet igjen, da var spenningen på 12,84. Kjører en Mitsubishi Lancer 2009 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Du vil alltid ha høyere spenning rett etter lading og etter motoren har vært startet. Uansett bly/syre-type.

Ca. 12,7V ved 100% SOC. I praksis mellom 12,6 og 12,8.

Da har jeg et problem, har et likedan batteri stående i stua som ikke har blitt laddet på 12 timer. Når jeg måler dette viser det 13,9 v. Grunnen til jeg har 2 er at jeg var sikker på at batteriet var ødelagt da jeg hadde laddet da det sto  i  bilen og jeg  ikke fikk start. Ikke en gang starteren beveget seg. Vist seg at senderen i nøkkelen ble ødelagt når jeg mistet den i bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...