Gå til innhold

Hvilken PC anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal gå til anskaffelse av en ny laptop. Bruker for øyeblikket en Lenovo Thinkpad T470, som jeg alltid har følt var hakket for svak for min del.

Her er PC-ene jeg har under lupen for øyeblikket:

  • Asus ROG Zephyrus
  • Lenovo Thinkpad P-serien
  • Microsoft Surface Laptop 5

Har vært litt interessert i sistnevnte, siden det er nok ikke utenkelig at jeg skal bruke PC-en til tegning ol. i fremtiden

Ønsker mest av alt en sømløs opplevelse, til nettsurfing, film ol. Bruker den ikke til gaming. Kan hende at jeg kommer til å bruke den til Photoshop ol. i fremtiden, antakeligvis også noe programmering

Budsjett: max 20 tusen, men kan strekke meg lenger hvis det er noe jeg virkelig liker

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke skal bruke den til gaming ville jeg sett vekk i fra ASUS ROG Zephyrus. Thinkpad er kjent kvalitet og har vært det i årevis. Om du, sett bort i fra ytelse, har vært fornøyd med Thinkpaden du har, så er Thinkpad et godt alternativ. Surface Laptop 5 har ok rykte, det sagt så har Surface Laptop serien betydelig kortere tid i markedet enn Thinkpad, i så måte kan Thinkpad være et tryggere valg. Du skriver at du kanskje skal bruke PC'en til tegning, har du vurdert Microsoft Surface Pro? https://www.microsoft.com/nb-no/d/surface-pro-9/93vkd8np4fvk?activetab=pivot:oversikttab

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg har hørt mange ganger at "du trenger ikke raskere laptop". Men hvis dette er en laptop for produktivitet som f.eks tegning ville jeg skaffet meg laptop med best mulig spesifikasjon innenfor budsjettet.

Etter mange år med dyre dilldall laptops (slim med low power CPU) som må byttes ut etter 2 år, trege i bruk, ikke mulig å oppgradere etc. så skaffet jeg meg endelig en gaming laptop med kraftig CPU. RAM og SSD som kan oppgraderes, 15" 2K 144Hz pantone kalibrert skjerm. RAM er utvidet til 24GB. Dette er en Asus Zephyrus G15 2022 i magnesium alloy (som ikke ser ut som en gaming laptop og kan derfor brukes til business uten å vekke oppsikt). Jeg gamer ikke men denne type laptop er overlegen på det meste selvom en ikke gamer. Kan og bruke lite 100W adapter når en er på reise. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til low spec laptops igjen.

Her er et bra alternativ for Nok 17,000. 8 core/16 threads CPU / 16GB RAM, 1TB SSD, 16" 2K skjerm 120Hz, alum chassis.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/lenovo-ideapad-pro-5-r7-71610004050-16-barbar-gaming-pc/616628#specifications

Uansett windows 11 laptop: Alltid full shutdown. Bruk aldri hibernation.

 

Endret av Ekspertkommentator
typo RAM oppdatert etter "det" kommentar
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (41 minutter siden):

Joda, jeg har hørt mange ganger at "du trenger ikke raskere laptop". Men hvis dette er en laptop for produktivitet som f.eks tegning ville jeg skaffet meg laptop med best mulig spesifikasjon innenfor budsjettet.

Etter mange år med dyre dilldall laptops (slim med low power CPU) som må byttes ut etter 2 år, trege i bruk, ikke mulig å oppgradere etc. så skaffet jeg meg endelig en gaming laptop med kraftig CPU. RAM og SSD som kan oppgraderes, 15" 2K 144Hz pantone kalibrert skjerm. RAM er utvidet til 24MB. Dette er en Asus Zephyrus G15 2022 i magnesium alloy (som ikke ser ut som en gaming laptop og kan derfor brukes til business uten å vekke oppsikt). Jeg gamer ikke men denne type laptop er overlegen på det meste selvom en ikke gamer. Kan og bruke lite 100W adapter når en er på reise. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til low spec laptops igjen.

Her er et bra alternativ for Nok 17,000. 8 core/16 threads CPU / 16MB RAM, 1TB SSD, 16" 2K skjerm 120Hz, alum chassis.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/lenovo-ideapad-pro-5-r7-71610004050-16-barbar-gaming-pc/616628#specifications

Uansett windows 11 laptop: Alltid full shutdown. Bruk aldri hibernation.

 

Mange år med med hyppig bytte av ubrukelige pcer handler vel strengt talt om ubrukelige vurderinger? For all del, kjøp gaming laptop om du har mest lyst til det. Men med mindre du gamer, så ender du i de fleste tilfeller opp med en pc som bl.a har et kostbart skjermkort du ikke får utnyttet. En pc til til 10000 med tilvarende specs uten dedikert skjermkort gjør akkurat samme nytten som en til 17000 om man ikke spiller og avhenger av grafikkintensive oppgaver. Skjermen på en gaminglaptop er også tilpasset gaming, bl.a responstid gis betydelig større fokus (langt på vei bortkastet om man ikke gamer), enn andre egenskaper som f.eks korrekt fargeangivelse, som har større fokus innen f.eks bildebehandling. Kjør gjerne med vogntog på butikken om du foretrekker det. Det er mange verre ting man kan sløse vekk pengene sine på. 24MB/16MB ram var mye i 1994, det er ingen moderne maskiner som støtter så lite ram.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis batteritid, lav støy og strømbruk er noe du ettertrakter ville jeg vurdert Apple silikon. Siden du ikke skal bruke den til gaming (men den kan fortsatt game, kjører BG3 og NMS i 4k på maks helt problemfritt på min M1 Pro Max).

Lenke til kommentar

Det forrige innlegget mitt ble ikke helt som eg hadde tenkt. Må legge til at med det vanvittig omfattende utvalget som finnes, så er det ofte en tilnærmet håpløs oppgave, spesielt for folk som ikke har hardware som hobby, å finne ut hva som vil være godt nok for et gitt scenarie og for et visst tidsrom. Forstår godt at man kapitulerer, helgarderer og slår på stortrommen når man først skal kjøpe nytt. Har selv gjort det ved flere anledninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...