Gå til innhold

ekstern scsi disk på G4


Anbefalte innlegg

Skulle flytte alle eksterne scsi enheter fra en G3 til en G4. Cd brenner og scanner gikk fint, men hd'n får jeg ikke tilgang på. Regner med at man må legge inn en driver for å få den i drift, men jeg finner ingen steder å laste driver fra.

 

Jeg har ikke åpna hd'n for å se hvilken disk som er inni, men utenpå står det "Microtec MP110".

 

Noen forslag til hvor jeg finner driver?

 

Bruker Mac OS 9.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle flytte alle eksterne scsi enheter fra en G3 til en G4. Cd brenner og scanner gikk fint, men hd'n får jeg ikke tilgang på. Regner med at man må legge inn en driver for å få den i drift, men jeg finner ingen steder å laste driver fra.

 

Jeg har ikke åpna hd'n for å se hvilken disk som er inni, men utenpå står det "Microtec MP110".

 

Noen forslag til hvor jeg finner driver?

 

Bruker Mac OS 9.1.

Du skal ikkje trenge driver til SCSI-disker... Har no aldri trengt det.

 

Du må kanskje montere den manualt via Diskverktøy e.l.

Det kan også være at det noe feil i SCSI-kjeden din, hvlken rekkefølge

har du koplet i? Du har vel i terminert noen enheter før siste enhet.

 

Du har unike scsi id'er på alle enheter også?

Lenke til kommentar

De fungerte nå bra på G3'n.

Flytta bare scsi kortet over i G4'n og kobla til scsi kabelen.

Flytta over "toast cd reader" fra tilleggs mappa på G3'n til samme mappe på G4'n.

Instalerte scanner programmet.

Etter en omstart var begge enhetene oppe å kjører, men hd'n vil ikke.

 

Kjeden er scsi kort->cd->hd->scanner->terminator

 

Hvordan mounter man manuelt? (er relativt nybegyner på mac)

Hvilket program starter man?

Lenke til kommentar

hmm

 

Glemte å ta med skrutrekker i dag, prøver på nytt i morra.

Viser seg at med kjeden G4-cd-hd-scanner så henger maskina seg under scanning. Ved å koble hd ut av kjeden skjer ikke dette. Skal prøve å koble til hd internt.

Med kjeden G4-cd-scanner henger maskina seg hvis man skrur av scanneren.

Snodig

G3'n var helt uavhengig av når man skrudde av/på eksterne scsi enheter.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er helt på jordet her ... men har du installert nyeste driver til scsi-kortet?

Bruker du samme OS-versjon på G3 og G4?

 

Har for øvrig opplevd noe lignende selv. På min gamle powerbook 1400 hadde jeg en lang scsi-kjede av eksterne enheter og systemet tillot at jeg skrudde av de jeg ikke brukte (midt i kjeden) mens de andre virket. Dette har imidlertid ikke fungert på g4 maskinen min (har et adaptec scsi-kort for øvrig). Her må alt være på for å virke.

 

Ellers ble jeg en gang i tiden fortalt at man ikke bør koble harddisker til det samme interne scsi-kortet som andre enheter (f.eks scanner) da dette visstnok gir elendig ytelse (på alt). Har du vurdert å gå over til en ide-disk?

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg er helt på jordet her ... men har du installert nyeste driver til scsi-kortet?

Bruker du samme OS-versjon på G3 og G4?

 

Har for øvrig opplevd noe lignende selv. På min gamle powerbook 1400 hadde jeg en lang scsi-kjede av eksterne enheter og systemet tillot at jeg skrudde av de jeg ikke brukte (midt i kjeden) mens de andre virket. Dette har imidlertid ikke fungert på g4 maskinen min (har et adaptec scsi-kort for øvrig). Her må alt være på for å virke.

 

Ellers ble jeg en gang i tiden fortalt at man ikke bør koble harddisker til det samme interne scsi-kortet som andre enheter (f.eks scanner) da dette visstnok gir elendig ytelse (på alt). Har du vurdert å gå over til en ide-disk?

Det er samme os.

Adaptec scsi kort. Lasta ned drivere fra adaptec for noen dager siden. Gammel dato på dem, men siden det er de nyeste på adaptecs webside, regner jeg ikke med at det finnes noen nyere.

 

En annen kar her har G4 med samme scsi kort, samme scanner og en cdbrenner (ingen hd). Han kan skru enhetene av/på uavhengig av systemet ellers.

 

Når det kommer til ytelse, er ikke det av betydning her. HD'n skal bare brukes en gang i blandt for å få tilgang på gamle filer. cd spilleren brukes bare for å slippe å bøye seg ned under bordet for å sette i en cd. (Skal jeg ha ytelse brukes de interne hd'ne (IDE) eller intern cdrom/brenner.)

 

Poenget med hele denne operasjonen (flytte hele scsi kjeden fra G3 til G4) er å frigjøre bordplass - blir en skjerm mindre og at jeg trenger litt PC100 ram til en gammel pc (som kan tas fra G3'n).

 

Det siste året har G3'n bare vært brukt for å få tilgang på gamle filer og scanne.

Lenke til kommentar

SCSI-problem har jeg vært mye borti med Mac OS X - og det virker som Apple generelt er temmelig kresne på hvilken bus du setter disken på, enten det er den interne eller eksterne. Noen ganger er dette faktisk løsningen. Sjekk forøvrig termineringen på diskene - og noen ganger kan også kablene være lurt å sjekke. De funker på den gamle, som du sier, men det er aldri godt å vite hva den nye trenger.

 

Ta en tur over på www.macfixitforums.com - hvis dette ikke hjelper, der er det mange flinke folk.

Lenke til kommentar

Finner disken i et systeminfo program jeg lastet ned fra www.speedtools.com. Får opp riktig antall sektorer, hoder, osv, men den mounter ikke automatisk. Hvordan mounter man en disk manuelt i OS 9.1?

Har et program på G3'n som kan gjøre det "fwb harddrive toolkit", men installasjonsprogrammet nekter å kjøre på G4. Får feilmelding "Filen brukes av systemet og kan ikke kjøres".

Alle søk på google viser hvordan man mounter netverks stasjoner, eller ender i et program til $100. Alternativt kommer løsninga for OS X, og det er ikke det samme.

 

Av en eller annen grunn ble ikke os cd'n levert sammen med noen av maskinene. Det skal vistnok ligge et program "disk setup" på cd'n som kan fikse dette. Ingen av mac brukerene rundt meg har fått med cd'n heller. (Hver gang det er noe feil ringer de til leverandøren som kommer å reinstalerer os, og får fet betaling. Sikkert derfor de ikke leverte med cd'n!)

 

Det må da være mulig å mounte manuelt uten masse rare programmer!

 

Edit:

Det jeg har gjort for å komme så langt er:

-tatt hd ut av boksen, kobla på intern scsi.

-bytte scsi id

-flytte jumpere på kortet

Vet ikke hva som gjorde utslaget.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...