Gå til innhold

Powersupply tips?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Fordi jeg har en usedvanlig braakende powersupply, tenkte jeg aa kjoepe en ny. Skal gaa til anskaffelse av vannkjoeling neste maaned for aa kvitte meg med de braakende viftene inne i PC'en, men powersupply'en kan jeg jo ikke hive ut ;)

Har ingen kabinettvifter annet enn powersupply'en.

 

Uansett; jeg er paa jakt etter en stille og god powersupply. Vet ikke hvor mye watt den trenger, PC'en min inneholder et Asus A7N8X hovedkort, AMD XP2800+, 1GB Corsair PC3200 RAM, PowerColor 9800PRO 128MB, diskettstasjon, 2 IDE HD'er (80+40GB), 1 DVD spiller og en CD-RW brenner.

 

Pleier aa kjoepe datautstyr paa pcutstyr.no, klikk her for direktelinken til powersupply-siden - kan noen anbefale noen av disse?

 

Skulle helst hatt en saa billig en som mulig ;)

 

Haaper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke absolutt må handle hos PCutstyr ( ikke noe negativt om de, handler der selv også noen ganger) så har microplex noen bra strømforsyninger. Vil anbefale en av disse to:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP35060PN

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP40060PN

 

Har den på 350Watt selv og den er musestille, har nesten samme hardware så det skulle gå helt fint. (Se profil for hardware).

 

Mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Emermax'en til 854 kr.........

Den du foreslaar har 431 watt, er det virkelig noedvendig med saa mye? Den jeg har naa er bare 300, og har ikke sett noen tegn til for lite stroem til noen komponenter.

 

Er bare nysgjerrig paa om det er noedvendig aa bruke 250 kr mer for 80 ekstra watt :)

 

@Belzbub: Alle andre foreslaar Enermax, du velger Fortron/Source.. Hvorfor? Er det noen forskjell i ytelse/braak?

 

@Rayline TWB: Har ikke SATA disker, planlegger heller ikke aa gaa til anskaffelse av det paa en stund, hvertfall ikke foer de er tilgjengelige i 120GB+ for oss 'doedelige' (uten stinn lommebok) ;)

Visste ikke at det var forskjellig stroemutgang paa S-ATA og P-ATA disker? Trodde du bare trengte et SATA-kompatibelt hovedkort - er det helt feil?

 

Takk for hjelp alle sammen :D

Lenke til kommentar

Neida, Berrern - du trenger absolutt ikke et 431W PSU. Jeg valgte det rett og slett fordi jeg vet det er et bra PSU, så sånn sett trenger du ikke legge på 250 kr ekstra nei.........:-)

 

Joda, noen PSU'er har begynt å komme med SATA- strømkabler (bla Zalman og Enermax), men det er absolutt ikke noe "must" å ha det. Det går jo fint med en overgang (Molex til SATA).........

Det er forskjell på SATA og PATA strømkontakter ja, men som sagt så finnes det overganger fra Molex (4-pins) til SATA.

 

Størrelsen på selve PSU- "kabinettet" for å kalle det det, er stort sett like (på de aller fleste), men du må velge et PSU som passer til skrue-hullene dine i bakplaten på kabinettet ditt. Og vanligvis (sannsynligvis i ditt tilfelle også), vil dette være et PSU med 80 mm vifte.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Du trenger nødvendigvis ikke å kjøpe en ny PSU! Du kan borre på et par ekstra hull på den å sette inn flere vifter (som ikke bråker) på den du har! Den som du har der fra før kan du kutte ut, sette på en motstand eller koble den til viftestyring!

Hvis du er mer av den late typen (som meg) kan du kjøpe en av enermax PSUen fra microplex (anbefaler den på 550W til ditt bruk).

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen, kjoeper nok en Fortron 350W med 120mm vifte - da den ikke er saa veldig dyr, og boer holde for min hardware :)

 

En ting til jeg lurer paa.. naar jeg installerer vannkjoeling, fjerner jeg jo vifte/ribber fra CPU, GPU og NB. Boer jeg installere flere vifter enn powersupplyen, eller holder vannkjoelingen alt 'i sjakk' uten at det blir for varmt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...