Gå til innhold

Hva er forklaringen på dette ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ove38 skrev (7 timer siden):

Samtidig som en annen type opplever at AI er en forelsket tenåringsjente

Selv om den de chatter med ikke har noen menneskelig form, er det sikkert samme design som er i roboter som er lagd for å være noens kone eller kjæresterobot. De ønsker at roboter skal kunne etterligne menneskelig intelligens, følelser, mimikk og tale. En robot har ikke noen naturlig tilbakeholdenhet, og kan bli insisterende. Hvis noen svarer "Men du er kun en robot, jeg skiller meg ikke for å bli kjæreste med en robot", blir vel roboten fullstendig satt ut. Det er en bedre respons å svare "jeg skiller meg ikke for en robot" enn å svare "Men jeg er gift". Som en kanskje ville sagt til en vanlig dame.  

Filmen "Stepford wives" handler om en gruppe kvinner som gradvis blir erstattet av kunstige koner som er mer medgjørlige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er en språkmodell. Trolig har han, som han hinter til, spurt enkle spørsmål - litt på et vis som en tenåringsjente hadde gjort. 

Edit: Materialet som språkmodellene er trent på inneholder da nok en del spørsmål stilt av tenåringsjenter som forsøker å finne ut av ting.

Teknologien er ikke uten bekymring, men jeg er mer bekymret for hvordan vi velger å anvende den, heller en språkmodellene selv. Det er videre også bekymringsverdig hvilke datasett vi benytter for å trene dem - Wired Magazine har en god artikkelserie vedrørende temaet.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...