Gå til innhold

Har jeg bruk for en kombi-damp-ovn?


Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om Airfryer.

Jeg lager mye mat, har gjester og er over snittet mat-interessert.

Det er mulig å kjøpe stekeovner som i tillegg til over- og undervarme, varmluft og grillfunksjon, microbølge, også har dampfunksjon. Dvs at varmen overføres med fuktig luft. Noen av disse har også sous-vide funksjon, som bare en nøyaktig lav-temperatur-regulering over lang tid, sånn at du kan varme opp f.eks svinekjaker til 65C i 36 timer. Eller laks til 43C i 1.5 time.

Hvor stor er sjansen for at dette er en forbigående "fad", en fordyrende og kompliserende funksjon som kommer til å feile i løpet av 5 år og som man uansett ikke vil benytte seg av? Bør man koble dampovnen til vann og avløp? Jeg kjenner såvidt til fullhøyde damp-ovner i proff-kjøkken fra gammelt av, og vet at det er både effektivt og forutsigbart - og litt farlig om man åpner døra og får dampen i trynet.

Jeg er tilhenger av å ha færre remedier på kjøkkenet. To gode kniver, en god skjærefjøl, et par gode kasseroller... Hvis en sånn kombi-stekeovn lar meg droppe micro, sous vide, etc så har det en verdi i seg selv. Hvis damp-funksjonen lar meg lage bedre mat med mindre innsats så er selvsagt det et godt argument.

Ha to ovner?

Samtidig så trenger gjerne grønnsaker, fisk, kjøtt og annet forskjellige temperatur.

Jeg "får mark" av moderne platetopper med touch-panel som er treigt, som gir opp hvis man søler litt vann og generelt gir en dårligere brukeropplevelse enn bestemors stekeplater fra 1973 som har fysiske knotter man kan vri på og ingen software.

Denne diskusjonen synes relevant, men noe har kanskje skjedd på 8 år: 

 

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis slike artikler er engasjerende, kanskje du kan bli en flittig bruker av dampovnen. 

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-dampkoke-maten/67869619

Når det er noe som gjøres for helsas skyld?

Mange dampkoker pinnekjøtt et par ganger i året. Det blir ikke umoderne (kun hvis antikjøtt-ligaen får sine ønsker oppfylt), men krever noe å overføre det til andre matvarer. En dampkoker på toppen av komfyren er mer enn nok for de fleste.

Men som du skriver, det kan være et behov for flere ovner med mange gjester. Kombinert med en smoker (mini-røykeri) kan den rette personen lage interessant mat. Røyke først og dampe etterpå?

Tenkte først at ovnen kan brukes til å destillere sjøvann og få salt, men da er det vel heller et tørkeskap som er aktuelt.  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...