Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer med nybygg garanti i denne situasjonen?


Gjest 6174c...ea6

Anbefalte innlegg

Gjest 6174c...ea6

Hei,

overtar ny leilighet i borettslag i løpet av året. Jeg har et ønske om spotter i leiligheten, men på grunn av lydkrav så får jeg ikke mulighet til det fra entreprenør, med mindre jeg lekter ned taket. Jeg snakket med prosjektleder hos entreprenør om kostnad på dette, og han sa da rett ut til meg at jeg hadde heller anbefalt deg å gjøre det selv etter overtakelse, da jeg er i bransjen. 
 

Det jeg da lurer på er, hva skjer med nybygg garantien hvis jeg skulle gjort dette selv? Vil det påvirke forsikring? Er det noen fallgruver her jeg ikke tenker på?
 Det vil da bli jeg som lekter ned og skrur gips, og spot monteringen blir gjort av elektro firma.

Dette er min første bolig og er helt grønn på ting som dette.

Takk på forhånd😊

Anonymous poster hash: 6174c...ea6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nybyggaranti er som alle andre reklamasjonsrettigheter - den dekker forholdene slik de var på overtakelsestidspunktet (selv om de først viser seg senere).

Hvis det dukker opp feil eller mangler i garantiperioden så vil ditt senere arbeid på boligen kunne avskjære et krav mot utbygger hvis feilen/mangelen har blitt utløst av eller forverret av dette arbeidet. 

Hvis du lekter ned taket etter overtakelse får det i seg selv ingen betydning for garantien om du gjør det selv eller om du får det gjort av en profesjonell. Men hvis du får en profesjonell til å gjøre det vil vedkommende vanligvis ha en form for forsikringsdekning som kan tre inn i stedet for garantien slik at du ikke nødvendigvis lider noe tap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...