Gå til innhold

Hvor finner man passord ved tilkobling via Remote Desktop


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp tilkobling via remote desktop. W10 pro på maskin jeg vil ha tilgang til. W11 home på maskin jeg vil få tilgang fra. Begge er på samme hjemmenettverk.

Jeg har aktivert Remote Desktop på W10 pro maskin. På den har jeg lokal konto uten passord på min bruker.

På W11 home maskin er det og lokal bruker uten oppsatt passord.

Nå har jeg holdt på å knotet med dette i flere timer uten å få det til.

Det som er problemet er at når jeg skal koble til fra W11 home maskinen så spørres det etter passord. Det er ikke noe passord aktivert noen steder på noen av maskinene. Er det noen som kan hjelpe med dette?

Videre kan jeg nevne at når jeg konfigurerer Remote Desktop på W10 pro og prøver å legge til brukere som har tilgang til denne i oppsettet for Remote Desktop så kan ikke denne maskinen finne noen gyldig bruker å legge til, den finner altså ikke W11 home maskinen verken ved navn på pc eller ved navn på bruker, heller ikke om jeg har opprettet en random bruker i Remote Desktop på W11 home maskinen. Den ser ut som den kun vil legge til en bruker til Remote Desktop som allerede er en bruker på denne maskinen. Jeg finner ikke noen logikk i dette.

På W11 home maskinen har jeg lastet ned en app fra Windows store, Remote Desktop/Eksternt skrivebord. I denne appen kan jeg legge til W10 maskinen og det ser ut som den finner denne. Så må jeg legge til en bruker før jeg kan gå videre i påloggingen. Men hvilken bruker? Det står videre at passord er valgfritt. Jeg finner ingen steder hvor dette passordet skal komme fra, så skjønner ikke hensikten med et random passord da? Uansett så feiler pålogging pga tilsynelatende feil passord både om jeg prøver å logge på uten passord eller om jeg har opprettet bruker med et random passord.

Jeg har og prøvd å opprette bruker i Remote Desktop på W11 home maskinen med samme navn som min admin bruker på W10 pro maskinen, men dette funker selvsagt heller ikke. Videre så antydes det at opprettet brukernavn i Remote Desktop på W11 home maskinen må ha et format som ikke er kompatiblet med ett enkelt navn, men må være f.eks som dette: Navn_Etternavn.

Setter pris på forslag til hva det er jeg ikke skjønner 🙂

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig!

Hvordan kunne jeg vite at det eksisterte en sikkerhetspolicy som forhindret pålogging med bruker uten oppsatt passord?

Jeg deaktiverte krav om passord i host pc etter forklaring i link som du sendte @Curuion

Jeg fant og ut at bruker som man prøver å logge på med ikke kan være en random bruker opprettet i Remote Desktop på klient pc men må være en eksisterende bruker på host pc.

 

Tusen takk! 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...