Gå til innhold

Vurderer formell utdannelse innen IT, trenger råd.


Anbefalte innlegg

Hei og god påske!

Har lest en hel del i denne tråden med stor interesse. Håper dette ikke blir for off-topic.

Jeg har allerede en mastergrad innen et humanistisk fag og en bachelorgrad i et annet. Selv med toppkarakter merker jeg at arbeidsmarkedet ikke akkurat sikler etter min kompetanse og jeg vurderer å gjøre et karriereskifte i retning IT.

For å gjøre dette tenker jeg formell utdanning er veien å gå. Jeg har sett på NTNUs bachelor i informatikk og tenker denne er mest aktuell gitt min livssituasjon: https://www.ntnu.no/studier/bit

1. Er det noen andre grader dere heller vil anbefale?

2. Skjønner det er tilnærmet umulig å svare på, men hvor fort tror dere jeg kan gjøre unna denne graden? Med all mulig ydmykhet vil jeg tørre å påstå at jeg er skarp (er Mensamedlem for det det er verdt) og lærer raskt.

60 studiepoeng er jo "frie", så her kan jeg vel benytte noen studiepoeng fra tidligere utdanning så vidt jeg forstår. Exphil har jeg jo også allerede Er det i det hele tatt sannsynlig å pløye gjennom dette på ett år?

Jeg har programmert litt for omtrent ti år siden og likte det da, men har ikke noe annen erfaring, så jeg begynner sånn omtrent på startstreken.

Takk for innspill til dette!

Splittet ut ifra:

 

Endret av Uderzo
splittet ut fra annen tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 68a3c...d43

1. spør du meg så er en generell bachelor i informatikk det du bør sikte etter. Er målet å skifte karriere og gå rett inn i en IT jobb fraråder jeg deg å gå videre til master - bachelor er nok mange plasser.

Du sier du har programmert litt på siden før - ta dette opp igjen og prøv deg på et hobbyprosjekt om du har tid, ting som dette stilles høyt.

2. kjenner flere som har unnagjort en bachelor på 2 år. Det blir nok noe mer travelt, me det står på disiplin og motivasjon, har man nok av det går alt :)

Anonymous poster hash: 68a3c...d43

Lenke til kommentar
Amerikakoffert skrev (10 minutter siden):

Hei og god påske!

Har lest en hel del i denne tråden med stor interesse. Håper dette ikke blir for off-topic.

Jeg har allerede en mastergrad innen et humanistisk fag og en bachelorgrad i et annet. Selv med toppkarakter merker jeg at arbeidsmarkedet ikke akkurat sikler etter min kompetanse og jeg vurderer å gjøre et karriereskifte i retning IT.

For å gjøre dette tenker jeg formell utdanning er veien å gå. Jeg har sett på NTNUs bachelor i informatikk og tenker denne er mest aktuell gitt min livssituasjon: https://www.ntnu.no/studier/bit

1. Er det noen andre grader dere heller vil anbefale?

2. Skjønner det er tilnærmet umulig å svare på, men hvor fort tror dere jeg kan gjøre unna denne graden? Med all mulig ydmykhet vil jeg tørre å påstå at jeg er skarp (er Mensamedlem for det det er verdt) og lærer raskt.

60 studiepoeng er jo "frie", så her kan jeg vel benytte noen studiepoeng fra tidligere utdanning så vidt jeg forstår. Exphil har jeg jo også allerede Er det i det hele tatt sannsynlig å pløye gjennom dette på ett år?

Jeg har programmert litt for omtrent ti år siden og likte det da, men har ikke noe annen erfaring, så jeg begynner sånn omtrent på startstreken.

Takk for innspill til dette!

Personlig hadde jeg brukt den erfaringen og kompetansen du har for alt det er verdt og lært programmering på egenhånd. Du virker mer en kompetent til det.

Personlig har jeg ett fagbrev og en ikke fullført bachelor(ca 2/3 år.) Sitter i dag i en ledergruppe innenfor software utvikling i ett større selskap i Norge.

Alt er mulig om en går inn for det.

Software kunnskap har jeg stort sett i fra egne prosjekter. Kanskje 30-40sp som er relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...