Gå til innhold

Uføretrygd minstesats og ekteskap


Gjest f65a5...b45

Anbefalte innlegg

Gjest f65a5...b45

Hvis to personer med minstesats ufør gifter seg, er det da slik at en mister 40-50 000kr i året? I så tilfelle hvorfor gjelder dette bare de på minstesats?

Anonymous poster hash: f65a5...b45

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var ikke noe jeg egentlig hadde greie på i det hele tatt, men jeg fant fram til informasjonssiden til NAV og leste gjennom det som sto der. Det ser da ut som at reduksjon i beløp bare gjelder de garanterte minstesatsene. Hvorfor det er slik det må man vel nærmest spørre de politikerne som har laget reglene. Forutsetter da at NAV har tolket og gjengitt regelverket korrekt. (Det har jo hendt tidligere at man har tolket feil, for eksempel ifbm utenlandsopphold innen for EU.)

https://www.nav.no/uforetrygd

(Se avsnitt om minsteytelse.)

Quote

Minsteytelsen du kan få, avhenger av om du er enslig eller bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer. Minsteytelsen blir redusert hvis du har redusert trygdetid i Norge.

Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 254 168 kroner.

Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer og får en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 259 741 kroner.

Er du enslig, er den årlige uføretrygden 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 276 463 kroner.

   

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest f65a5...b45

Ja, jeg synes det er rart det kun gjelder de på minstesats for her har en faktisk kunne arbeidet i 30år, tjent godt, og havnet på minstesats. Er en riktig uheldig så kan en jo tenke slik; jeg orker ikke arbeide i full stilling lengre så jeg går noe ned i stillingsprosent. Da skjønner ikke jeg hvorfor en skal straffes på den måten det er lagt opp til her.

Det burde egentlig bare ha vært en uføresats spør en meg. Høyne minstesatsen og gi rundt 300 000kr til alle. Føler en det urettferdig hvis en da har arbeidet hele livet, som ikke får det lille ekstra når en først blir ufør? En har da tross alt tjent sine penger som en kan se på som bonus? 
 

Men uansett, at det er kun de som får minst som skal være de «straffen» skal gå ut over hører jo ingen sted hjemme. «Straffen» er jo ikke basert på hvor mye en har bidratt til samfunnet med i det hele tatt. Ja, hadde vært litt interessant å hørt hva politikere begrunner noe slikt med.

Anonymous poster hash: f65a5...b45

Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest f65a5...b45 said:

Ja, jeg synes det er rart det kun gjelder de på minstesats for her har en faktisk kunne arbeidet i 30år, tjent godt, og havnet på minstesats. Er en riktig uheldig så kan en jo tenke slik; jeg orker ikke arbeide i full stilling lengre så jeg går noe ned i stillingsprosent. Da skjønner ikke jeg hvorfor en skal straffes på den måten det er lagt opp til her.

Jeg har jo som sagt ikke greie på dette, men har jobbet litt med regelverk og slike ting, sånn helt generelt, og synes problemstillingen er interessant nok. Her står det faktisk om opptjeningen:

Quote

Vi bruker inntekten din de siste årene før du ble syk eller skadet når vi beregner uføretrygden din:

Uføretrygd er 66 prosent av gjennomsnittet for din pensjonsgivende inntekt de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Inntekt fra tidligere år blir justert opp til dagens verdi.

Dette gjelder jo for de som oppnår bedre uførepensjon enn minstesatsene, og hvis man har hatt redusert stilling i 5 år, så vil jo det tydeligvis gi et negativt utslag i uførepensjonen. Man skal tydeligvis ha hatt en inntekt på et sted rundt 400K eller bedre for å komme over minstesatsene.

På den annen side, hvis man sammenligner to samboere eller et ektepar som aldri har hatt noen større inntekter, som har en samlet uførepensjon på ca 553K, med en nyutdannet lektor med ektefelle som ikke er i arbeid, og som ført har gjennomført 3+5 års utdanning, med tilhørende studielån, så vil "lektorparet" tjene litt mindre enn det uføre paret.     

Som par har man jo for eksempel felles boutgifter, strømutgifter, osv, slik at det er noe å spare.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...