Gå til innhold

Sivilingeniørstudier ved NTNU Trondheim


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fullfører realfagskurs i vår, og skal med det søke studier straks. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg vil ta en ingeniørmaster på ntnu i Trondheim, men er fortsatt usikker på hvilken retning jeg skal velge. Jeg synes spesielt energi og miljø, indøk, marinteknikk, og kybernetikk og robotikk virker interessant, men jeg har også vært innom tanken om bygg, elektronisk systemdesign og innovasjon, og tekniske geofag. Jeg har 58.8 studiepoeng å rutte med i ordinær kvote, så noen av disse studiene er ikke realistisk at jeg kommer inn på. Det jeg er ute etter her, er eventuelle erfaringer med de forskjellige studiene, stillingstyper og arbeidsoppgaver man kan få, og eventuelt hvordan mulighetene er for å endre studieretning underveis.

Endret av Olav_2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endring av studieretning underveis er relativt universelt for alle ingeniørstudiene på NTNU. Noen vil dog være lettere å bytte mellom dersom de deler mange fag, som for eksempel kyb og elsys. >Når det gjelder jobbmarkedet og arbeidsoppgaver så står det jo endel om dette allerede på NTNU sine sider under "Hva kan jeg bli?". Når det er sagt så er min erfaring at areidsoppgaver varierer så enormt utover det som står på NTNU sine sider at det vil være lite hensiktsmessig å ramse opp alt. Hvilken jobb du får kommer ann på spesialiseringen din, samt hva du utvikler deg til å bli flink i og/eller interesserer deg for, og derav søker jobb på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FendrlightBud skrev (23 timer siden):

Endring av studieretning underveis er relativt universelt for alle ingeniørstudiene på NTNU. 

Dette samsvarer greit med deg jeg har hørt også. Vet du noe om mulighetene til å endre studieretning til noe som jeg i utgangspunktet ikke ville kommet inn på? Sett at jeg vil inn på indøk, men kun har 58.8 studiepoeng. Er det en vei "inn bakdøra"?

Lenke til kommentar

Riktignok noen år siden nå, men i min klasse (telekommunikasjon) var det i alle fall to som startet, men byttet til indøk utpå høsten etter frafall derfra. Så det er bakdøra.

Ellers er man sjelden låst etter studier. Det er mange kybere, komtekere og fysmatere som er utviklere f.eks. De første to-tre årene er det ganske mye felles mellom retningene. Start på det du syns virker mest interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uv Ismann skrev (22 timer siden):

Riktignok noen år siden nå, men i min klasse (telekommunikasjon) var det i alle fall to som startet, men byttet til indøk utpå høsten etter frafall derfra. Så det er bakdøra.

Ellers er man sjelden låst etter studier. Det er mange kybere, komtekere og fysmatere som er utviklere f.eks. De første to-tre årene er det ganske mye felles mellom retningene. Start på det du syns virker mest interessant.

Ok, vet du noe om hvor langt under opptaksgrensa de lå?

Lenke til kommentar

Nei, husker ikke. Men det har ikke noe å si så lenge det blir ledige plasser utover høsten. Men det kan jo tenkes at det er en venteliste og at de plukker fra toppen.

 

Men tenk over om du ønsker å jobbe med teknologi eller med ledelse i teknologibedrifter. Om du vet at det er ledelsesbiten som er din greie så kan du gå rett på indøk, men da er det verre å ombestemme seg. Om du tar en ren teknologiretning så kan du alltids gå i ledelsesretning senere.

Lenke til kommentar
On 4/4/2023 at 12:56 PM, Olav_2002 said:

Dette samsvarer greit med deg jeg har hørt også. Vet du noe om mulighetene til å endre studieretning til noe som jeg i utgangspunktet ikke ville kommet inn på? Sett at jeg vil inn på indøk, men kun har 58.8 studiepoeng. Er det en vei "inn bakdøra"?

Indøk har ikke internovergang lenger så da søker du i samordna opptak og kan evt bli flyttet opp hvis du har nok emner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...