Gå til innhold

Kor stor betydning har RAM for spelyting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ramhastighet og "tweaking" av subtimngs har rimelig my å si nå man kombinerer dette. Selv kjører jeg 8400c34 "max" tunet.

Vannkjøling på rammen selvfølgelig 😉

In fjor testet jeg BF 2042 med 4800xmp vs 7000c30 tweaket med 12900k. 

Resultatet ble 35% høyere minimumfps. 

Nå er jo xmp 8000 kit kommet ut i butikkene, så det er håp for xmp spillerene også :p

Lenke til kommentar

For nostalgien sin skyld, så kan dere se i denne linken at minnehastighet hadde en del å si i spill selv i 2013!

Tør påstå at jeg var en av de første som påpekte dette :)

Battlefield 3 var det første spillet jeg merka det.

 

 

Om det er noen som vil lære om DDR5 tweaking og overklokking, så kan dere sjekke denne tråden:

 

https://www.overclock.net/threads/official-intel-ddr5-oc-and-24-7-daily-memory-stability-thread.1794772/

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jo vært greit om dere hadde testet rambrikkene (og flaskehalsene) med et hardware-system som er mer innenfor den normale gamers "budsjett", istedenfor å gå for det beste på markedet.

De færreste har nok et 4090-kort.

Så denne testen viser så og si ingenting, fordi det er mye som henger sammen for at en PC skal kjøre bra.

Lenke til kommentar
OnlyFaanz skrev:

Hadde jo vært greit om dere hadde testet rambrikkene (og flaskehalsene) med et hardware-system som er mer innenfor den normale gamers "budsjett", istedenfor å gå for det beste på markedet.

De færreste har nok et 4090-kort.

Så denne testen viser så og si ingenting, fordi det er mye som henger sammen for at en PC skal kjøre bra.

Dog ser jeg frem til artiklene hvor dere tester det på mer budsjettvennlige maskiner. Har selv gått til innkjøp av nye rambrikker på 3600 Mhz (DDR4), men føler ikke PC'en har blitt så innmari mye raskere av den grunn, da den fortsatt blir litt stoppet opp av RTX 3060 TI og Ryzen 7 5800x. Nå skal det jo sies at jeg kjører på Samsung Odyssey G9 49" også, og den skjermen krevet sitt, selv når man ikke er i spill xD
Lenke til kommentar
22 minutes ago, OnlyFaanz said:

Hadde jo vært greit om dere hadde testet rambrikkene (og flaskehalsene) med et hardware-system som er mer innenfor den normale gamers "budsjett", istedenfor å gå for det beste på markedet.

De færreste har nok et 4090-kort.

Så denne testen viser så og si ingenting, fordi det er mye som henger sammen for at en PC skal kjøre bra.

Det er her du missforstår. Poenget ER å teste om det er noe forskjell på ramhastighet. Gir du systemet f.eks GPU som flaskehals, så tester man KUN GPU, og det er jo ikkje meningen.

Små forskjeller nå, kan bety stor forskjell når ENDA raskere gpuer kommer. Dette eksempelet kan man se her:


 

 

Det er stor forskjell på spill om hva som faktisk er flaskehalsen. Battlefield V, BF 2042 og Warzone 1/2 er flotte eksempler på at cpu og minnehastighet ofte er flaskehals selv ved midrange gpuer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...