Gå til innhold

Søker etter ny karriere eller jobb


Gjest 1ca55...33b

Anbefalte innlegg

Gjest 1ca55...33b

Hei!

Jeg er en dame på 34 år som jobber deltidsfast i et restaurant og deltidsvikar i en barnehage. Jeg slet med å jobbe 100% i ett sted, begge steder har ikke mulighet for 100%.

Det har vært kjempe vanskelig å finne ny jobb, jeg har sendt 1000 søknader, og fortsatt søker jobb. Jeg tenker meg å starte noe nytt, jeg vet ikke om det finnes et 1år studie eller et kurs hvor man får en stabil jobb etter det. Jeg kjenner noen som tok en vekt kurs og er nå en 100% fast ansatte akkurat etter kurset.

Å bli en vekter kanskje er ikke noe for meg, men finnes det andre muligheter enn å ta bachelor studie?

Kjenner noen til et sted eller nettside hvor jeg kan ta det første steget ?

 

Takk for deres forståelse og hjelp.

Anonymous poster hash: 1ca55...33b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hva du mener. "Jeg slet med å jobbe 100% i ett sted, begge steder har ikke mulighet for 100%". Ønsker du ikke å jobbe 100%, eller ønsker du å jobbe 100%? 

Både restaurantbransjen og det å jobbe i barnehage er krevende jobber. Så jeg antar du mener at du ønsker å jobbe 100% - og kun en enkelt plass. Har du søkt på over 1000 jobber, så må du bo i nærheten av en by - som har mange jobber tilgjengelige. Vi har en helt ekstremt lav arbeidsledighet i Norge, og min erfaring er det er ikke mangel på jobber der ute.

Mange kan tjene mye på å utbedre søknaden sin. Det finnes mange jobbsøkerkurs du kan ta. Du kan også få hjelp og rådgivning hos NAV. Men husk at også de fleste jobber heller ikke blir utlyst. I restaurantbransjen er det bare å skrive ut søknadspapirer og traske rundt fra sted til sted og si "hei hei, jeg søker etter jobb...." Ikke sjelden får du jobb på dagen dersom du gjør dette. Noe svært få faktisk gjør, siden de aller fleste bare gjemmer seg bak en dataskjerm og ikke tør å være offensiv i en jobbsøkerprosess. 

Ønsker du å omskolere deg vil jeg heller anbefale helseomsorgen. Du er allerede vant med å jobbe med mennesker, så kanskje er helsefagarbeider noe for deg. Tok selv fagbrev som helsefagarbeider i voksen alder. Så lenge man har litt livserfaring, følte jeg det var et nokså enkelt fag å ta. Da er du sikret jobb for livet. En karrierevei som er vesentlig tryggere og med bedre vilkår enn vekterfaget. 

 

Lenke til kommentar
Alex.K skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg har generell studiekompetanse. Kan jeg ta helseomsorg hvis jeg har generell studiekompetanse??

Har du studiekompetanse hadde jeg søkt på Vernepleie. Det er også innenfor helse, men har mye mer fokus på aktiviteter enn bare teori. Alderen din er ingen hindring til å begynne heller. Når du er under utdannelse, er det veldig lett å få jobb som tilkallingsvikar eller som helgevikar som pleiemedarbeider i et omsorgssenter eller lignende. Jobber du helg, og kveld i tillegg. Tjener du forholdsvis bra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...