Gå til innhold

Trådløst bredbånd oppsett


Anbefalte innlegg

Heisann. Har nylig flyttet til Hvaler ved Fredrikstad inn til min nåværende samboer. Hun bor i en leilighet bygd på huset til foreldrene sine her ute. Både huset og påbygd leilighet er på en flate. Både jeg og samboer spiller en del online på PS5. 

Når jeg flyttet ut hit hadde dem trådløst bredbånd fra Telia med 100 mbit linje. Men vi byttet nå til Telenor nå som gir oss 500 mbit linje istede. 

Men sliter med å få gode signaler i både hus og påbygd leilighet. På kontoret får der ruter står måler vi 500+ mbit og gode signaler. Det vi har nå er Telenor sin nyeste ruter og ett Tp-link Deco M5 mesh system. Sitter her i leiligheten å måler 100 mbit og opp mot 100 i ping ca 7-8 meter fra kontoret der ruter og hovedmesh står, med 2 vegger i mellom. Har da også en mesh i gangen våres som mottar signal fra hovedmesh ca 4 meter unna. 

Har gått til innkjøp av en kraftigere ruter (tp-link ax73) og lurer på hvordan det beste oppsettet med det vi har vil være med det vi har da? 

Har blitt tipset om at det å sette Telenorruteren i bridge og strekke en kabel inn til nye ruteren hos oss og en kabel ut til meshsystemet slik det er koblet nå + flytte mesh enheten vi har inn til foreldrene kan være ett greit valg? Foreldrene trenger ikke noe bedre nett enn dem har nå da dem bare surfer litt på lett og ser på smarttv. 

På forhånd takk for svar! 

Endret av Andreas1til5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5g dekningen på Hvaler er av variabel kvalitet, da faller det tilbake på 4g.
Sjekk om du kan få fiber fra Hvaler bredbånd. Jeg har det og Blix Solutions som internettleverandør (kan og velge NextGenTel).
Har 400/400 og det har fungert veldig bra. På 2 år tror jeg det har vært nede EN gang. Noen var litt ivrig med gravemaskin :)

Lenke til kommentar
10 hours ago, bar1 said:

5g dekningen på Hvaler er av variabel kvalitet, da faller det tilbake på 4g.
Sjekk om du kan få fiber fra Hvaler bredbånd. Jeg har det og Blix Solutions som internettleverandør (kan og velge NextGenTel).
Har 400/400 og det har fungert veldig bra. På 2 år tror jeg det har vært nede EN gang. Noen var litt ivrig med gravemaskin :)

Han sier jo at på forbindelsen i seg selv, måler de 500 Mbps. Det er på WiFi ytelsen blir redusert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal benytte en annen ruter enn Telenors ruter, er det ingen hensikt i å sette den i bridge-mode. Det du da gjør er å "bygge en bro" fra en ethernet-port til en annen. Da kan man like gjerne ta bort Telenor-ruteren. 

Deco M5 er ikke en ikke en løsning som gir spesielt høy "topphastighet". Dette er en rimelig og litt eldre mesh-løsning som i utgangspunktet er grei til å gi "brukbar hastighet til vanlig bruk" i kombinasjon med dekning. 

Med mesh med wifi-kommunikasjon mellom mehs-nodene, spesielt der det ikke er egen wifi-radio for kommunikasjon mellom nodene, kan du fort regne med selv 50%+ ytelsesreduksjon hvis trafikken ikke går direkte mot noden som står som hovedenhet, selv om enhetene her står godt plassert i forhold til hverandre. Selv i rommet der du har første M5, kan det vel godt tenkes at du ikke fåt utnyttet hele bredbåndslinja. Kanskje her hovedenheten og mesh-noden bare har 250 Mbps mellom seg - da blir det videre en halvering igjen ut til klienten, ettersom mesh-noden i svært begrenset omfang kan snakke med hovedenhet og klient samtidig.

Skal man ha høy wifi-ytelse med mesh og utnytte en rask internettlinje, er man avhengig av at løsningen man velger har dedikert radio for kommunikasjon mellom nodene (og det vil være en del situasjoner der ikke dette fungerer optimalt heller), eller det optimale: man må ha kablet forbindelse ut til mesh-nodene. Med wifi som "backhaul", må en mesh-node enten snakke med hovedenheten eller klienten, og bytte mellom dette (unntaket såklart om klienten f.eks. er på 2,4 GHz-båndet, mens mesh-løsningen seg mellom bruker 5GHz, men da er det ytelse på 2,4GHz-båndet som fort blir en vel så stor flaskehals).

Når du her ellers nevner 100 Mbps, så er det jo også et spørsmål om enheten du måler med er tilkoblet 2,4 eller 5 GHz. 

Jeg klarer ikke helt å se at en "kraftigere ruter" her nødvendigvis hjelper deg. Det du kan trenge er en bedre mesh-løsning, og selv da kan det ha vært store fordeler med at i hvert fall noen av mesh-nodene har kablet forbindelse til hovedenheten. Og de fleste mesh-løsningene fungerer også som ruter, slik at du ikke trenger en egen separat ruter - det kan egentlig fort skape mer problemer...

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (31 minutter siden):

Hvis du skal benytte en annen ruter enn Telenors ruter, er det ingen hensikt i å sette den i bridge-mode. Det du da gjør er å "bygge en bro" fra en ethernet-port til en annen. Da kan man like gjerne ta bort Telenor-ruteren. 

Deco M5 er ikke en ikke en løsning som gir spesielt høy "topphastighet". Dette er en rimelig og litt eldre mesh-løsning som i utgangspunktet er grei til å gi "brukbar hastighet til vanlig bruk" i kombinasjon med dekning. 

Med mesh med wifi-kommunikasjon mellom mehs-nodene, spesielt der det ikke er egen wifi-radio for kommunikasjon mellom nodene, kan du fort regne med selv 50%+ ytelsesreduksjon hvis trafikken ikke går direkte mot noden som står som hovedenhet, selv om enhetene her står godt plassert i forhold til hverandre. Selv i rommet der du har første M5, kan det vel godt tenkes at du ikke fåt utnyttet hele bredbåndslinja. Kanskje her hovedenheten og mesh-noden bare har 250 Mbps mellom seg - da blir det videre en halvering igjen ut til klienten, ettersom mesh-noden i svært begrenset omfang kan snakke med hovedenhet og klient samtidig.

Skal man ha høy wifi-ytelse med mesh og utnytte en rask internettlinje, er man avhengig av at løsningen man velger har dedikert radio for kommunikasjon mellom nodene (og det vil være en del situasjoner der ikke dette fungerer optimalt heller), eller det optimale: man må ha kablet forbindelse ut til mesh-nodene. Med wifi som "backhaul", må en mesh-node enten snakke med hovedenheten eller klienten, og bytte mellom dette (unntaket såklart om klienten f.eks. er på 2,4 GHz-båndet, mens mesh-løsningen seg mellom bruker 5GHz, men da er det ytelse på 2,4GHz-båndet som fort blir en vel så stor flaskehals).

Når du her ellers nevner 100 Mbps, så er det jo også et spørsmål om enheten du måler med er tilkoblet 2,4 eller 5 GHz. 

Jeg klarer ikke helt å se at en "kraftigere ruter" her nødvendigvis hjelper deg. Det du kan trenge er en bedre mesh-løsning, og selv da kan det ha vært store fordeler med at i hvert fall noen av mesh-nodene har kablet forbindelse til hovedenheten. Og de fleste mesh-løsningene fungerer også som ruter, slik at du ikke trenger en egen separat ruter - det kan egentlig fort skape mer problemer...

 

Er tilkoblet 5 GHz. Det jeg tenkte på var å bruke Telenor ruteren som en bro inn til leiligheten våres og bruke dem mye ruteren der inne til å spre nettet både med wifi og kabel til ps5 konsollene. Om det er mulig. Eller er det en annen mulighet til å skape en bro til samme løsning? Deco m5 Mesh systemet gir passelig med nett til foreldrene så vil egentlig bare ha mulighet til å skape en bro inn til oss og en utgang til Mesh systemet inne på kontoret til foreldrene

Endret av Andreas1til5
Lenke til kommentar
bar1 skrev (11 timer siden):

5g dekningen på Hvaler er av variabel kvalitet, da faller det tilbake på 4g.
Sjekk om du kan få fiber fra Hvaler bredbånd. Jeg har det og Blix Solutions som internettleverandør (kan og velge NextGenTel).
Har 400/400 og det har fungert veldig bra. På 2 år tror jeg det har vært nede EN gang. Noen var litt ivrig med gravemaskin :)

Bor på Skjelsbu og har veldig god dekning. Vil si full dekning 98% av tiden. Både på Telia og Telenor sitt 5g nett. 

Har ikke mulighet til fiber da nabo ikke tillater dem å grave på tomta hans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andreas1til5 said:

Er tilkoblet 5 GHz. Det jeg tenkte på var å bruke Telenor ruteren som en bro inn til leiligheten våres og bruke dem mye ruteren der inne til å spre nettet både med wifi og kabel til ps5 konsollene. Om det er mulig. Eller er det en annen mulighet til å skape en bro til samme løsning? Deco m5 Mesh systemet gir passelig med nett til foreldrene så vil egentlig bare ha mulighet til å skape en bro inn til oss og en utgang til Mesh systemet inne på kontoret til foreldrene

Hvis du begynner med rutere bak rutere, så kan det fort også bli et problem - spesielt når det er konsoller inne i bildet og man spiller online. Slik sett bør Deco-løsningen du har i dag settes i "aksesspunktmodus" når de står bak Telenor-ruteren.

Litt vanskelig å se for seg hvordan hus/leilighet etc. er i forhold til hverandre, og hvor man har utfordringer. Husk også at en mesh-aksesspunkt ikke må stå der man i utgangspunktet har dårlig dekning - det må stå slik at det har god forbindelse til hovedenheten, og så skal det gi dekning videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...