Gå til innhold

Rare aldersgrense på spill.


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd på noen spill der aldersgrensen er veldi rar. For eksempel:

  • Minecraft Story Mode er på 12+
  • Minecraft Story Mode Season Two er på 7+
  • Monstergunship er på 7+ (burde vært på 16+ eller 17+)
  • Darksiders er på 18+
  • Darksiders II og III er på 16+

Dette er noen av de spillene jeg syns har en rar aldersgrense. Vet dere om flere rar aldersgrense på spill? Del dem gjerne. Og si gjerne hva dere mener.

Aldersgrense er jo der av en grund. Det blir bare frustrasjon for forbrukerne at der skal være så rare aldersgrense. For å sette på spissen, en drit skummel og rå blodig horror spill på 7+ aldersgrense. Da burde varsel lampa lyse. Monstergunship er en sånn type spill. Bare så ikke så brutalt.

Og hvis man opplever sånne type spill at varsel lampa lyser, hvordan kontakter man aldersgrense byrået til det spillet?

De fleste spill i dag er som regel pegi merket. Men det finnes noen få som ikke er pegi merket. Har faktisk noen få spill i hylla som ikke er pegi merket.

https://www.vg.no/annonsorinnhold/smart/komplett/471-aldersgrenser-pa-spill-slik-forholder-du-deg-til-dem

Bør man egentlig la barna få lov til å spille en 18+ spill? Hvor streng bør man være på dette? Hva om barnet blir skit skremt hvis h*n spiller et 18+ spill?

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har vel ikke aldersgrense på spill, PEGI er jo bare en generell anbefaling sånn som jeg har skjønt det.

Jeg mener at foreldre burde vært flinkere til å undersøke selv om enkelte spill er passende for barn, noen lar barna spille hva som helst og andre følger anbefalingene fra PEGI slavisk selv om de har barn som kanskje er modne nok til å spille spill som har en høyere aldersmerking.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sikkert mulig det @El burro.

Men, hva om foreldrene ikke har nok kunnskap om PEGI merking, når de kjøper et spill til sitt 5 år gammle barn eller barnebarn, så viser det seg at det de har kjøpt er faktisk for voldelig eller sexfisert, så hva da? Jeg mener oppriktig at dette er et problem og forvirrende.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
El burro skrev (På 29.12.2022 den 13.11):

Vi har vel ikke aldersgrense på spill, PEGI er jo bare en generell anbefaling sånn som jeg har skjønt det.

Det stemmer, så vidt meg bekjent. Men butikkene har ofte som policy å ikke selge spill til barn under den oppgitte anbefalingen til PEGI. 

TheDarkSycamore - SCM skrev (2 timer siden):

Men, hva om foreldrene ikke har nok kunnskap om PEGI merking, når de kjøper et spill til sitt 5 år gammle barn eller barnebarn, så viser det seg at det de har kjøpt er faktisk for voldelig eller sexfisert, så hva da? Jeg mener oppriktig at dette er et problem og forvirrende.

Voksne har et ansvar, og det er først og fremst å hjelpe barn å forstå hva spillet er, og at det som skjer i spillet ikke er ekte. 

Jeg TROR ikke barn tar skade av å spille voldelige eller seksifiserte spill. Jeg tror heller det er foreldre som ikke snakker med barna sine om virkeligheten, og går foran som gode forbilder for dem. Jeg finner ikke tilbake til det, men såvidt jeg kan huske finnes det lite-til-ingen empiri som viser at barn/ungdom tar skade av spill. Det er vel heller motsatt; Bedre reflekser, problemløsning, språk, kommunikasjon og strategisk tenking. Det er voksne som er redde for spill/film/tv/blader eller hva det nå skulle være vi finner krenkende og farlig innhold i :)

I min vennegjeng spilte vi alt vi kom over i barndommen, og jo voldeligere jo bedre/morsommere. Ingen av oss er i dag som trettiåringer fortapt, og vi skjønte at spill ≠virkelig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (4 timer siden):

Det stemmer, så vidt meg bekjent. Men butikkene har ofte som policy å ikke selge spill til barn under den oppgitte anbefalingen til PEGI. 

Voksne har et ansvar, og det er først og fremst å hjelpe barn å forstå hva spillet er, og at det som skjer i spillet ikke er ekte. 

Jeg TROR ikke barn tar skade av å spille voldelige eller seksifiserte spill. Jeg tror heller det er foreldre som ikke snakker med barna sine om virkeligheten, og går foran som gode forbilder for dem. Jeg finner ikke tilbake til det, men såvidt jeg kan huske finnes det lite-til-ingen empiri som viser at barn/ungdom tar skade av spill. Det er vel heller motsatt; Bedre reflekser, problemløsning, språk, kommunikasjon og strategisk tenking. Det er voksne som er redde for spill/film/tv/blader eller hva det nå skulle være vi finner krenkende og farlig innhold i :)

I min vennegjeng spilte vi alt vi kom over i barndommen, og jo voldeligere jo bedre/morsommere. Ingen av oss er i dag som trettiåringer fortapt, og vi skjønte at spill ≠virkelig. 

Er ikke en forsker på dette feltet.

Finnes det forskning på at for voldelig og seksfisert spill/film/osv ikke tar skade hos barn da? Det jeg tror er at det kan være både og, at det kan gå begge veier. At det kan være skadelig eller at det ikke tar skade i det hele tatt. Avhengig av hvor lett barn tar inn ting.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (På 5.3.2023 den 13.27):

Er ikke en forsker på dette feltet.

Finnes det forskning på at for voldelig og seksfisert spill/film/osv ikke tar skade hos barn da? Det jeg tror er at det kan være både og, at det kan gå begge veier. At det kan være skadelig eller at det ikke tar skade i det hele tatt. Avhengig av hvor lett barn tar inn ting.

Derfor skrev jeg dette som noe jeg tror, og ikke som noe jeg vet. Om du er interessert i forskningen (jeg har noen vage minner av å ha lest forskning som mener at barn både tar, og ikke tar skade) finner du helt sikkert noe om du leter på f.eks. Google Scholar. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...