Gå til innhold

Asus Z590-E - grafikkort med x16 + thunderbolt-kort mulig?


Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei!

Litt avansert spørsmål her, men hadde satt stor pris på hjelp. :)

Jeg har en spill-PC med et Asus Rog Strix Z590-E hovedkort, og fikk meg nylig også et Nvidia 4090-grafikkort. Imidlertid har jeg et thunderbolt-lydkort koblet til aktive monitorer. Jeg skulle gjerne ha brukt dette oppsettet, til å kjøre lyd ut fra spill-PCen min.

Jeg har bestilt et Thunderbolt PCIe-kort, men når jeg gikk inn i bios, og skulle gjøre klart for bruk av thunderbolt, så ser det ut som at jeg kan kun velge mellom å kjøre full x16 hastighet på grafikkortet (bruker PCIe v3), eller x8 hastighet og thunderbolt-kort. Er det mulighet for å både kjøre thunderbolt-kortet og full x16 hastighet på grafikkortet? Jeg skal kun bruke thunderbolt til audio, så trenger ikke masse båndbredde der.

Noen gode tips, eller har Z590-E for lite PCIe båndbredde å ta av?

På forhånd takk!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
xClaymanx skrev (16 minutter siden):

PCI båndbredde er definert ut av CPU'en din.

Om du har en 12600k har du følgende muligheter: PCI Express Configurations Up to 1x16+4, 2x8+4

Jeg har en 10600K. Den var egentlig ment som en midlertid løsning til jeg fikk en 11900K, men valgte kun å fortsette å bruke den (overklokket til 4.8khz).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
xClaymanx skrev (12 minutter siden):

Denne har kun 16x PCI lanes. Så om du ikke ønsker å kjøre 4090 på 8x så blir det ikke noe TB lyd på deg dessverre.

Takk, så det akkurat selv også. Alle 10. generasjons CPUene til Intel har kun 16 PCI lanes, så da må jeg kjøpe en 11900K med 20 PCI lanes eller noe liknende. Det var kjipt, men får finne en annen løsning.

Takk for hjelpen!

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Svein M skrev (1 time siden):

Om du går til generasjon 11 prosessor så får du vel pcie versjon 4.0, og dermed dobbel hastighet på pcie.

Godt poeng, det stemmer det. Tror jeg holder meg til 10600K så lenge. Fungerer faktisk veldig greit for 3860x1600 i de aller fleste spill, med unntak av online-spill som Call of Duty o.l. som jeg ikke spiller uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...