Gå til innhold

Gjeldsordning - sluttfasen


Gjest f0373...51e

Anbefalte innlegg

Gjest f0373...51e

Jeg er i en gjeldsordning som løper ut om noen dager. Den går ut på at alt jeg tjener over et gitt beløp skal betales inn til konto som så fordeles årlig til kreditorene igjen. 

Perioden har vært kaotisk pga mye andre forhold, samtidig som jeg har hatt noen utlegg på jobben men som jeg har fått tilbake. Alt-i-alt har jeg noen ganger måtte skyve på innbetalingene og heller ta det igjen. Samtidig har jeg i perioden gått opp en god del lønn som selvsagt gjør at mer penger blir spyttet inn.

Men nå er jeg snart ferdig, og spørsmålet er hva skjer nå? Blir det gjort en slags avregning på om jeg har betalt inn alt? 

Saksbehandleren min hos namsfogden er litt vanskelig å få tak i, så jeg har ikke spurt og ønsker vel helst å bare sitte stille i båten til dette marerittet forhåpentligvis bare er kjapt over...

Anonymous poster hash: f0373...51e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a99f4...eb3

Føler med deg. Jeg har selv ca et halvt år igjen.
Et psykisk mareritt av dimensjoner. Det har blitt litt "surr" gjennom årene. Jeg har alltid betalt punktelig. Men noen av kreditorene har solgt gjelden til andre aktører, mens jeg har vært under gjeldsordning. Dermed får jeg "endringsmelding" med nytt KID-nummer. Vet et tilfelle fikk jeg feil KID tilstendt, noe som førte til at jeg betalte inn på feil KID i nesten et år. Jeg fikk så et brev, der de antydet at jeg ikke hadde betalt. Det stor ikke direkte at jeg ikke hadde betalt. I brevet stod det bare at det var viktig at beløpene som av avtaleinngått ble betalt inn i tide. Men etter et par eposter ordnet det seg. 

Samtidig blir det ikke mer stressende av at kreditorene stadig vekk tar kredittsjekk av meg. Opptil flere ganger i året. 

Så jeg grugleder meg litt til sluttfasen. Hva om de skulle sette seg på bakbeina og påstå jeg tjener for mye, eller av andre grunner nekter å avvikle gjelden..... Når jeg skrev under på avtalen, sto det at de kan be om innsyn i kontoutskrifter (!) og full pakke. Jeg reagerte litt på dette, og spurte saksbehandleren min om det ble ført "tilsyn". Men da fikk jeg til svar; at hun (saksbehandleren min) hadde jobbet med dette i over 10 år, og ikke kjente til et eneste tilfelle der noen hadde bedt om det. 

Skal bli godt å bli ferdig med dette faenskapet. 

Pengene betyr ikke så mye, nedbetalingen gjør heller ikke noe...
Det er bare måten alt er lagt opp på. Alt man må "finne seg i" - altså, den psykiske belastnignen.... 

Anonymous poster hash: a99f4...eb3

Lenke til kommentar

Hei.

Det følger av gol

§ 7-6.Dokumentasjon ved gjennomført gjeldsordning

Når gjeldsordningsperioden er utløpt, kan en fordringshaver hvis krav var omfattet av gjeldsordningen, kreve at skyldneren godtgjør at denne har oppfylt sine plikter etter ordningen."

Ellers hadde jeg varslet namsmannen om at din ordning er over og avsluttet for å unngå misforståelser m.m.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest f0373...51e

TS her!

Det ble litt hektisk mot jul og etterpå så jeg fikk ikke helt fulgt opp denne tråden. Men det jeg kan si, er at nå er ordningen over! Det kom etter hvert inn penger til kreditorer, jeg så et kredittlån som forsvant osv. Deretter fikk jeg ila januar brev fra namsfogden om at de anså perioden som over, og at det er opp til kreditorene å evt. gå videre med noe, men det må de da ta via retten. Når jeg kredittsjekker meg selv, ser jeg at ingen amerkninger er registrert, og at tidligere fordringer er slettet 🥳 Det stod også i brevet at kreditorene kan klage på dette i et år etter at ordningen er over, men nå som alle fordringer er slettet så skal det vel mye til for at retten går med på det.

 

Gjest a99f4...eb3 skrev (På 5.12.2022 den 20.37):

Føler med deg. Jeg har selv ca et halvt år igjen.
Et psykisk mareritt av dimensjoner. Det har blitt litt "surr" gjennom årene. Jeg har alltid betalt punktelig. Men noen av kreditorene har solgt gjelden til andre aktører, mens jeg har vært under gjeldsordning. Dermed får jeg "endringsmelding" med nytt KID-nummer. Vet et tilfelle fikk jeg feil KID tilstendt, noe som førte til at jeg betalte inn på feil KID i nesten et år. Jeg fikk så et brev, der de antydet at jeg ikke hadde betalt. Det stor ikke direkte at jeg ikke hadde betalt. I brevet stod det bare at det var viktig at beløpene som av avtaleinngått ble betalt inn i tide. Men etter et par eposter ordnet det seg. 

Samtidig blir det ikke mer stressende av at kreditorene stadig vekk tar kredittsjekk av meg. Opptil flere ganger i året. 

Så jeg grugleder meg litt til sluttfasen. Hva om de skulle sette seg på bakbeina og påstå jeg tjener for mye, eller av andre grunner nekter å avvikle gjelden..... Når jeg skrev under på avtalen, sto det at de kan be om innsyn i kontoutskrifter (!) og full pakke. Jeg reagerte litt på dette, og spurte saksbehandleren min om det ble ført "tilsyn". Men da fikk jeg til svar; at hun (saksbehandleren min) hadde jobbet med dette i over 10 år, og ikke kjente til et eneste tilfelle der noen hadde bedt om det. 

Skal bli godt å bli ferdig med dette faenskapet. 

Pengene betyr ikke så mye, nedbetalingen gjør heller ikke noe...
Det er bare måten alt er lagt opp på. Alt man må "finne seg i" - altså, den psykiske belastnignen.... 

Anonymous poster hash: a99f4...eb3

Takk det samme, føler med deg også! Det er ikke alle gjeldsalgene jeg har fått beskjed om en gang, så noen av fordringene vet jeg ikke hva opprinnelig var en gang.

Var kun et selskap jeg opplevde som kredittsjekka meg, PGA Group. Jeg tror de også prøvde å ringe for rundt de dagene jeg fikk brev om kredittsjekk i posten, var det en dag hvor det ringte fra et fasttelefonnummer, et mobilnummer og et ukjent. Dette mønsteret gjentok seg. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg ikke tok telefonen, men jeg var egentlig på vei til å klage på dem for når du er i en gjeldsordning, så skal du også få fred for slikt (og hva er poenget med å kredittsjekke noen du vet er i gjeldsordning...?)

Ang PGA Group, så mistenker jeg de er litt verstinger. Kom årsoppgave fra dem hvor det fortsatt står restgjeld igjen pr. 31.12.22,  men en annen har registrert dette som 0,-. Har prøvd et par dager å logge inn på "Mine Sider" på PGA Group for å sjekke, men jeg får ikke opp sakene, kun beskjed om at "mine sider er midlertidig nede" og med oppfordring om å ringe dem. Er så jeg begynner å lure på om telefonisk kontakt er eneste mulighet med dem, men prøver igjen til uka. De har vel ingen grunn til at jeg skal ha noe "min side" hos dem heller når sakene er avsluttet.

Når det gjelder tilsyn, så vil nok det kreve en del av selskapene også slik at det ikke er sikkert at det er verdt det for dem å sjekke det så lenge det kommer inn en del penger  i alle fall. Du skal vel skylde dem i millionklassen og ha vist tegn på at du har en helt annen inntekt enn oppgitt før det er verdt det.

Det er en enorm belasting å være i en ordning, selv om det er begynnelsen på slutten. Samtidig så ligger det hele tiden og lurer under overflaten at det blir en enorm nedtur om dette ikke går igjennom. Det er jo ikke slik at den økonomiske nedturen begynner i det man starter en ordning. Man har som regel økonimiske problemer i år før den tid. For min del var jeg også altfor ettergivende med noen som igjen førte til elendigheten. Dette har også gnagd.

Hos meg har det ikke helt gått opp enda at det over, selv om jeg plutselig nå har råd til å ta igjen litt etterslep, kan unne meg litt ekstra osv. Det tar nok en del tid, og mulig det vil gjøre det for deg også. Det hjelper å snakke om det med venner og slikt. Jeg begynner endelig å kjenne litt på "godfølelsen" nå, så ikke bli skuffa om det ikke bare kommer med engang.

Hold ut gjeldskollega - snart over for deg også ❤️

 

TBergh skrev (På 6.12.2022 den 21.09):

Hei.

Det følger av gol

§ 7-6.Dokumentasjon ved gjennomført gjeldsordning

 

Når gjeldsordningsperioden er utløpt, kan en fordringshaver hvis krav var omfattet av gjeldsordningen, kreve at skyldneren godtgjør at denne har oppfylt sine plikter etter ordningen."

 

Ellers hadde jeg varslet namsmannen om at din ordning er over og avsluttet for å unngå misforståelser m.m.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg fikk aldri skrevet "takk" for svaret ditt, og det beklager jeg. Tenkte å svare litt til personen over også, men ble litt mye på mobil og har som sagt vært litt mye annet i det siste.

Men jeg likte godt svaret - og at det står "kan" :) Jeg skrev til namsfogden at jeg betalte inn resten, og deretter var det bare å vente. Nå er fordringene slettet, og da har de jo godkjent at alt er over, hurra!

 

 

Anonymous poster hash: f0373...51e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei f0373...51e.

Grattulerer. Husk at du nå har startet på det som mange kaller 2 - to års "etterperioden".

Hvis du har overholdt avtalen så er alt iorden. Men ikke glem at kreditorene kan kreve at du dokumenterer at du har overholdt ordningen. Aldri hørt at det har skjedd.

Nok en gang grattulerer. Ikke spydig ment, men håper at du nå har lært og fått kontroll over din økonomi.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Gjest cc1c9...078
TBergh skrev (På 18.2.2023 den 10.04):

Hei f0373...51e.

Grattulerer. Husk at du nå har startet på det som mange kaller 2 - to års "etterperioden".

Hvis du har overholdt avtalen så er alt iorden. Men ikke glem at kreditorene kan kreve at du dokumenterer at du har overholdt ordningen. Aldri hørt at det har skjedd.

Nok en gang grattulerer. Ikke spydig ment, men håper at du nå har lært og fått kontroll over din økonomi.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg ble nysgjerrig på det med 2 års etterpeioden du nevner her. Hva vil det si? 

Anonymous poster hash: cc1c9...078

Lenke til kommentar
Gjest cc1c9...078 skrev (1 time siden):

Jeg ble nysgjerrig på det med 2 års etterpeioden du nevner her. Hva vil det si? 

Anonymous poster hash: cc1c9...078

Det betyr at du bør la være å vinne store summer i Lotto, motta arv,osv. de to neste årene, for da kan kreditorene slå kloa i pengene. 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/om-gjeldsordning/#Nar-du-er-ferdig-med-gjeldsordningen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cc1c9...078
Gufi skrev (38 minutter siden):

Det betyr at du bør la være å vinne store summer i Lotto, motta arv,osv. de to neste årene, for da kan kreditorene slå kloa i pengene. 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/om-gjeldsordning/#Nar-du-er-ferdig-med-gjeldsordningen

 

 

Snedig at man skulle måtte betale mer hvis man har fulgt nedbetalingsavatlen og kravet er innfridd...

Anonymous poster hash: cc1c9...078

Lenke til kommentar

Poenget med det er vel at i mange Gjeldsordninger så ettergis store summer etter endt periode.

Da kan man argumentere for at det i en gitt periode, ved plutselig økning av inntekt/formue, skulle være både greit og rimelig at kreditorer som ettergir summer, har mulighet til å få sin del av kaken.

Generelt sett, så mener jeg den norske gjeldsordningen er såpass rund at de 2 årene er rimelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...