Gå til innhold

Underslag avslørt, hva bør jeg gjøre nå?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har avslørt underslag i en bedrift jeg er medeier av. Jeg eier 49% av ett firma og han som eier 51% har tappet firmaets kontoer for å dekke personlig innkassokrav og også benyttet firmaets kontoer som buffer konto for sin personlig økonomi. Har betalt bensin, mat, aviser og diverse ting han har bestilt på nettet. 

Jeg satte inn kr 80.000,- i aksjekapital og driftsmidler i starten, og nå er saldo kr 135,-  Ble nektet innsyn i firmaets økonomi, helt til min samarbeidspartner døde. Da fikk jeg lov av banken å se kontoene. Det er slik jeg oppdaget underslaget.

Firmaet kan vel heller ikke legge fram ett regnskap ettersom min samarbeidspartner har slettet alle papirer og kvitteringer på ting kjøpt. Mens han levde ble jeg forklart at han hadde orden i alle papirer til regnskapet.

Noen som kan litt om jus angående dette og kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre nå? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nyttmedlem skrev (4 minutter siden):

Hei

Jeg har avslørt underslag i en bedrift jeg er medeier av. Jeg eier 49% av ett firma og han som eier 51% har tappet firmaets kontoer for å dekke personlig innkassokrav og også benyttet firmaets kontoer som buffer konto for sin personlig økonomi. Har betalt bensin, mat, aviser og diverse ting han har bestilt på nettet. 

Jeg satte inn kr 80.000,- i aksjekapital og driftsmidler i starten, og nå er saldo kr 135,-  Ble nektet innsyn i firmaets økonomi, helt til min samarbeidspartner døde. Da fikk jeg lov av banken å se kontoene. Det er slik jeg oppdaget underslaget.

Firmaet kan vel heller ikke legge fram ett regnskap ettersom min samarbeidspartner har slettet alle papirer og kvitteringer på ting kjøpt. Mens han levde ble jeg forklart at han hadde orden i alle papirer til regnskapet.

Noen som kan litt om jus angående dette og kan gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre nå? 

Hva vurderer du at firmaet er verdt? Er selskapet insolvent (ikke i stand til å betale sine løpende forpliktelser, og en kan helle ikke realiserer aktiva for å dekke gjelden) er det bare å sende det i skifteretten.

Så mitt svar til deg er at hvis der er noe å redde så finn en advokat, slik jeg forstår det er partneren nå avdød og du har nylig oppdaget underslagene, dette kravet kan meldes i dødsboet på vegne av firmaet. Du kan også melde ditt personlige tap i dødsboet. 

Der er mange måter å angripe dette på, og det er umulig å gi stort mer konkrete råd uten mer kunnskap, du trenger kyndig bistand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...