Gå til innhold

Telia og Sagemcom modem i bridge


Anbefalte innlegg

Hei,

Våkner idag til problemer med internett, mitt WiFi er tregt. Og da sier jeg mitt, fordi det er min egen router. Modemet fra Telia er satt i bridge, og jeg sjekker dette ved å koble om min router og gå inn på 192.168.1.1 og logge inn der. MEN så tidligere at min router har fått ip 192.168.1.3. Denne skulle ha vært ISP sin IP når bridgemode er på, etter min erfaring.

Jeg skrur bridge mode av og på igjen, og får samme beskjed som sist, at hvis jeg skal skru bridgemode AV igjen, så må jeg gå inn på 192.168.100.1 -men dette blir aldri noe greie på, fordi 192.168.1.1 fungerer og 192.168.100.1 fungerer IKKE. Den videresender meg til en URL, som er en redirect URL, som igjen sender meg til 192.168.100.1 med en feil om at den ikke kan kobles til.

Jeg blir også møtt med en "Vent, din router oppgraderer firmware", som er en beskjed fra Telia, men dette kommer helt ut av det blå, og greit nok, kanskje den trengte det hvis dette er en bug.

Men den returnerer og bridgemode slås på, men gir meg fortsatt 192.168.1.4 (dette er nå min PC, som er koblet direkte). Og jeg ser også at jeg kan endre på DNS og sette på UPNP og annet som egentlig burde ha vært disablet, siden bridemode er på. Jeg tester dette ved å endre DNSen til ønsket (som jeg har på routeren min) og blir ikke blokkert på visse ulovlige sider, som jeg ble før jeg endret det.

Så noe er rart her, skulle ikke min router ha fått 84.x.x.x - som er Telias IPer rett inn på routeren min? Er det noe nytt som er endret nå? Fordi jeg er rimelig sikker på at jeg har hatt det for et par uker siden, når jeg satte det opp..

 

Og Telia har jo veeeldig lange køer på både chat og telefon, alltid, for tiden. Så det er jo ingen hjelp å få.

Endret av stefanw1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/23/2022 at 12:48 PM, stefanw1337 said:

Så noe er rart her, skulle ikke min router ha fått 84.x.x.x - som er Telias IPer rett inn på routeren min? Er det noe nytt som er endret nå? Fordi jeg er rimelig sikker på at jeg har hatt det for et par uker siden, når jeg satte det opp..

Bridgemode med telia-modem som du beskriver fungerer fint her i dag og det er korrekt, du skal få offentlig ip rett ut, min boks får 84.x.x.x IP fra modemet.

Hos meg er det sånn at min boks får 192.168.1.x IP når modemet ikke har kontakt med sentral.

En ting jeg har slitt med er stabilitet og at de ofte gjør endringer, før var 192.168.100.1 tilgjengelig som du er inne på (selv når jeg har offentlig IP), etter i sommer en gang når nettet gikk ned og de oppdaterte programvare sluttet det å fungere.

Jeg har vært i kontakt med de og varslet at det forsvant og saken skulle bli eksalert til "linje2" eller noe sånt før jeg ikke hørte noe mer... jeg har siden slitt så mye med nettet at jeg har gitt opp hele Telia, møkkanett!

Forøvrig i steden for normal "adminstrasjonsside" på 192.168.100.1 har de åpnet opp noe som heter "spectrum analyzer" eller noe sånt... 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...