Gå til innhold

Utleie av lagerseksjon.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, martinarno said:

Hei.

Har en lagerseksjon på 60m2 som ikke blir brukt, og skal leies ut frem til det evt. blir bruk for igjen. Hva er skatteregler for dette? Kan jeg som privatperson ta imot penger skattefritt? Kan det være lønnsomt å opprette et AS for utleie?

Ser for meg ca 5000 - 7000kr i måneden. 

Takk for svar!

Er lagerseksjonen på egen eiendom i en garasje e.l? Vil uansett anta at dette beskattes som vanlige leieinntekter (kapitalinntekt) med 22%. Du får fradrag for kostnader ifbm med lageret som strøm, forsikring etc (men ikke lån/renter)

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar
martinarno skrev (På 17.11.2022 den 19.41):

Hei.

Har en lagerseksjon på 60m2 som ikke blir brukt, og skal leies ut frem til det evt. blir bruk for igjen. Hva er skatteregler for dette? Kan jeg som privatperson ta imot penger skattefritt? Kan det være lønnsomt å opprette et AS for utleie?

Ser for meg ca 5000 - 7000kr i måneden. 

Takk for svar!

Det kommer an på om dette er en del av din egen bolig. 

Ved utleie i egen bolig kan du leie ut skattefritt. Er dette eksempelvis en del av garasjen din er det nærliggende å tro at du bor på et større areal enn 60m2 og det vil derfor være skattefritt. 

Er det en lagerseksjon du eier et annet sted, vil det være skattepliktig inntekt. Du får fradrag for kostnader til oppvarming, strøm osv, slik at det er overskuddet som er skattepliktig på privat hånd. Skulle du hatt inntekt på 7 000 og kostnader for 2 000 i fradrag, vil det være 5 000 som er skattepliktig. Merk at du har bevisbyrden for å dokumentere kostnader dersom du får kontroll på det og skatteetaten etterspør, så ta vare på kvitteringer du måtte ha tilknyttet dette og som du krever fradrag for. 

Er dette din eneste utleie, vil jeg si at du ikke burde opprette et AS. Det er relativt sett liten inntekt og du har ikke varelager eller kreditt etc som kan være greit å ha begrenset ansvar for i lys av at AS. Her vil du også skattelegges for 22% av overskuddet, før du igjen får utbytteskatt dersom du tar pengene ut av ASet. Per i dag er utbytteskatten på 35,2%. (utbyttegrunnlag x 1,6 (oppjusteringsfaktor) x 22% = utbytteskatt). I tillegg kommer kostnader til stiftelse og regnskap.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...