Gå til innhold

Dilemma - fond/boliglån, nedbetaling


EESP81

Anbefalte innlegg

Dilemma:

Fast jobb, helt ok lønn på rundt 800k i året. Singel og uten barn.

Har boliggjeld på 3,2 mill på en bolig verdt ca. 7 mill. Studielån på 150k. Ingen annen gjeld. Lite faste kostnader og svært lite "luksusforbruk". Litt penger går til hobby, men har snurpet igjen kraftig der.

Har rett under 1 mill i aksjer og fond. Har også en bufferkonto med ca. 80-100k. Sparer ca. 8-10k i måneden i snitt, aldri under 5k.

Har også en gjeldfri leilighet nr. 2 som er utleid. Inntekten gir ikke mye pluss i måneden (3k), men verdistigningen har vært svært hyggelig. Den er i utlandet, og de lokale skattereglene der gjør at salg ikke er aktuelt før tidligst om fire år.

Begynte nylig i ny stilling som ukependler. Jobben betaler kost og losji og pendlerreiser, så jeg er ikke så mye hjemme.

Noen ting jeg ikke klarer å bli enig med meg selv om:

1. Det går med 21k i måneden i renter, avdrag og felleskostnader. Det går helt greit, men med den siste tidens renteoppgang blir det mye rente og lite avdrag hver måned. Kjennes bare kjipt tatt i betraktning at jeg er hjemme kanskje 4 dager i måneden.

2. Med utsikter til lavere boligpriser og generell nedgang i finansmarkedet, frister det litt å selge en del fond for å betale inn på boliglånet og redusere gjeldsgraden, dog har jeg ikke tenkt å redusere terminbeløpene. Bare behagelig å se at jeg ikke må vente til jeg blir 70 med å bli gjeldfri.

3. Jeg vurderer å leie ut et rom, da jeg er nesten aldri hjemme, men det frister lite å leie ut hele leiligheten og ikke ha noe "hjemme", pluss at det da må skattes av leieinntekten. Et rom vil gi 7-8k skattefritt i måneden. Ikke så voldsomt, men greie ekstrapenger til boliglånet?

Noen innspill på hva som er lurt eller ikke lurt å gjøre? Banken skal jo "in the end" være selgere, så stoler ikke 100% på råd fra dem uten litt uavhengige innspill. Kjenner at jeg ikke er noe komfortabel med å måtte ut med over 10k i måneden i renter, selv om det går fint føles det som waste of money. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EESP81 skrev (2 timer siden):

Dilemma:

Fast jobb, helt ok lønn på rundt 800k i året. Singel og uten barn.

Har boliggjeld på 3,2 mill på en bolig verdt ca. 7 mill. Studielån på 150k. Ingen annen gjeld. Lite faste kostnader og svært lite "luksusforbruk". Litt penger går til hobby, men har snurpet igjen kraftig der.

Har rett under 1 mill i aksjer og fond. Har også en bufferkonto med ca. 80-100k. Sparer ca. 8-10k i måneden i snitt, aldri under 5k.

Har også en gjeldfri leilighet nr. 2 som er utleid. Inntekten gir ikke mye pluss i måneden (3k), men verdistigningen har vært svært hyggelig. Den er i utlandet, og de lokale skattereglene der gjør at salg ikke er aktuelt før tidligst om fire år.

Begynte nylig i ny stilling som ukependler. Jobben betaler kost og losji og pendlerreiser, så jeg er ikke så mye hjemme.

Noen ting jeg ikke klarer å bli enig med meg selv om:

1. Det går med 21k i måneden i renter, avdrag og felleskostnader. Det går helt greit, men med den siste tidens renteoppgang blir det mye rente og lite avdrag hver måned. Kjennes bare kjipt tatt i betraktning at jeg er hjemme kanskje 4 dager i måneden.

2. Med utsikter til lavere boligpriser og generell nedgang i finansmarkedet, frister det litt å selge en del fond for å betale inn på boliglånet og redusere gjeldsgraden, dog har jeg ikke tenkt å redusere terminbeløpene. Bare behagelig å se at jeg ikke må vente til jeg blir 70 med å bli gjeldfri.

3. Jeg vurderer å leie ut et rom, da jeg er nesten aldri hjemme, men det frister lite å leie ut hele leiligheten og ikke ha noe "hjemme", pluss at det da må skattes av leieinntekten. Et rom vil gi 7-8k skattefritt i måneden. Ikke så voldsomt, men greie ekstrapenger til boliglånet?

Noen innspill på hva som er lurt eller ikke lurt å gjøre? Banken skal jo "in the end" være selgere, så stoler ikke 100% på råd fra dem uten litt uavhengige innspill. Kjenner at jeg ikke er noe komfortabel med å måtte ut med over 10k i måneden i renter, selv om det går fint føles det som waste of money. 

 

Å betale 21k i måneden for å bo i 4 dager er et ekstremt dyrt hotell hehe. Bor du resten av dagene på jobbens regning? Isåfall står du jo veldig godt i det. 

Hvis du tror at du kan spå markedet fremover, så tar du feil rett og slett. Markedet har gått mye opp i det siste og er langt høyere enn før korona. Du må vite at aksjemarkedet og den generelle økonomien er to separate ting. Det har blitt pumpet mye penger i økonomien og jeg hadde ikke blitt overrasket om det vises på markedet etter hvert. 

Hvis det er en ting jeg ville rådet deg til er det å ikke selge aksjene. 

Slik jeg ser det er det lureste for deg mtp. økonomi å: 

1. Leie ut hele boligen, heller bo hos venner / familie / billig hotell de dagene du er hjemme. Fortsett å maxe sparing i aksjemarkedet. 

2. Selge boligen og putte enda mer i markedet. Bo hos venner / familie / billig hotell de dagene du er hjemme. Fortsett å maxe sparing i aksjemarkedet. 

Men du vet jo selv hva du verdsetter mest.

Personlig hadde jeg nok solgt både huset og leiligheten, putta alt i globale indeksfond fra KLP. Da for å gjøre det enklest mulig for meg selv og sette meg opp ekstremt godt for fremtiden.  

Om ikke så fryktelig mange år vil du da være finansielt uavhengig om det er målet ditt.  

 

Kan jeg spørre hva du jobber med forresten?

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...