Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortsluttet pc


Anbefalte innlegg

Jeg hadde glemt laderen til PC-en min på jobb, og tok i bruk en gammel lader jeg hadde liggende. Denne var av den typen man kan bytte plugg på, alt etter porten man skal lade gjennom. På kabelen var det tydelig merket + og -, men det var det ikke på selve pluggen, som gjorde at jeg ikke visste om den var koblet i rett. Og idet jeg setter laderen i går PC-en i svart. Nå har jeg prøvd å lade PC-en med riktig kabel, men fortsatt vil den ikke skru seg på…

Er dette noe jeg kan fikse selv, eller må det et profesjonelt tilsyn til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du heldig er det en sikring på inntaket som har røket. Mye utstyr har dette som en beskyttelse (sammen med andre komponenter) mot gal polaritet.

Sansynligvis er det en verksted-jobb. Eventuellt en hobby-reparatør med riktig utstyr.

Er du uheldig har du fått gal polaritet inn på hovedkortet og komponentene der. Da er det sansynligvis lite å gjøre.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Hvilken spenning leverer den da? Og hvilken spenning leverer den originale?

Om polariteten var riktig burde ikke for lav spenning gjør skade men for høy spenning kan fort ødelegge.

Det skal jeg få sjekket. Men om polariserende var feil kunne det altså kun ha skadet om det var høyere spenning på reserveladeren enn på originalen?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Er du heldig er det en sikring på inntaket som har røket. Mye utstyr har dette som en beskyttelse (sammen med andre komponenter) mot gal polaritet.

Sansynligvis er det en verksted-jobb. Eventuellt en hobby-reparatør med riktig utstyr.

Er du uheldig har du fått gal polaritet inn på hovedkortet og komponentene der. Da er det sansynligvis lite å gjøre.

Okei, da får PC-en bli med inn til reparatør. Alle trenger vel en bytur i ny og ne.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, GMCLR said:

Det skal jeg få sjekket. Men om polariserende var feil kunne det altså kun ha skadet om det var høyere spenning på reserveladeren enn på originalen?

Om polariteten var feil kan man ikke vite hva som har skjedd uten å vise hvordan ladekretsen er designet.

Men mange har en diode på inngangen som kortslutter laderen om polariteten er feil før strømmen når inn til selve maskinen. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...