Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er taksteinen festet på lekter?


Anbefalte innlegg

Vi har et enkelt hus på nordvestlandet bygget i 1965.

Takstige kreves for å få skorsteinen feiet. For å få den riktige innfestingspakke, må Lobas, som leverer takstiger, vite om skifersteinen er festet til lekter eller direkte på tjærepappen. Jeg finner ingen som kan svare på om det er lekter under skiferhellene. Må jeg opp på taket og ta av de øverste hellene på mønet for å finne ut av dette?

Maritstad (2).jpg

20221028_204406_resized.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
karekbo skrev (12 timer siden):

Vi har et enkelt hus på nordvestlandet bygget i 1965.

Takstige kreves for å få skorsteinen feiet. For å få den riktige innfestingspakke, må Lobas, som leverer takstiger, vite om skifersteinen er festet til lekter eller direkte på tjærepappen. Jeg finner ingen som kan svare på om det er lekter under skiferhellene. Må jeg opp på taket og ta av de øverste hellene på mønet for å finne ut av dette?

Maritstad (2).jpg

20221028_204406_resized.jpg

Det vil du vel se om du kikker inn under skiferen nede ved takrenna tenker jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg kvir meg for å klatre i stige, dels fordi det striregner, mest fordi jeg ikke tror det er noe innsyn mellom takrenne og skifer selv om jeg står i en stige. Til kremt: jeg skjønner hvordan man legger skifer på lekt, det er nettopp derfor jeg er redd jeg må helt opp på mønet og løsne den øverste skifersteinen for å se om den er festet på en lekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...