Gå til innhold

Excel treg til å åpne små CSV-filer


mlwirak

Anbefalte innlegg

Hei, å åpne en 1 KB csv-fil i Excel 2021 tar  ca. 3-4 sekunder. Kraftig maskin.

Å åpne samme fil i notepad går "umiddelbart". På en eldre, svakere maskin med Excel 2007 tar dette også bare noen tiendels sekunder.

Jeg antar at tregheten skyldes at Office blir stadig mer bloated. Kanskje en representant fra Microsoft må sjekke at innholdet i filen er tilstrekkelig woke eller noe.

Jeg er ellers ganske fornøyd med Excel 2021, men denne tregheten gjør workflowen min irriterende treg. Noen som har noen tips til hva som evt. kan gjøres?





 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne opplevde tregheten knyttet åpning av en bestemt fil (evt. gruppe/type filer) eller gjelder det samme uansett filer du åpner i excel ?

  

12 minutes ago, mlwirak said:

Kanskje en representant fra Microsoft må sjekke at innholdet i filen er tilstrekkelig woke eller noe.

Tja, det var vel et langt skriv du erklærte deg enig i under installasjon av windows/office :p

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
22 minutes ago, geir__hk said:

Er denne opplevde tregheten knyttet åpning av en bestemt fil (evt. gruppe/type filer) eller gjelder det samme uansett filer du åpner i excel ?

 

Hm, eksperimenterte litt. Jeg får samme resultat uavhengig av om det er xlsx eller CSV-format.

Tregheten er kun hvis man dobbeltklikker på en fil i Explorer. Hvis man drar og slipper filen inn i Excel fra Explorer åpnes den lynraskt.

Hvis Excel ikke er åpent, går det lynraskt å åpne 1 fil via dobbeltklikk. Men etterfølgende filer er trege å åpne ved dobbeltklikk, med mindre man da drar og slipper filen inn i Excel.

 

Endret av mlwirak
Lenke til kommentar

I Windows, åpnes det vel en ny prosess hver gang man åpner en ny fil som det programmet har registrert seg for. Så Excel kjører gjerne i flere forskjellige prosesser, istedenfor at samme prosess av Excel håndterer flere filer? I så fall kan det hende at ytelsen faller i bunn av synkronisering av tilgangen til ressurser, mellom disse prosessene.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Memento scientiam said:

I Windows, åpnes det vel en ny prosess hver gang man åpner en ny fil som det programmet har registrert seg for.

Takker, Memento, men om jeg drar og slipper filer inn i Excel eller åpner de ved dobbeltklikk i Explorer så vises prosessene på samme måte i Task Manager. Så jeg tror ikke dette er forklaringen, ettersom dra-og-slipp er raskt. Jeg kan prøve å endre workflowen min til dra-og-slipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å gjeninnstallere Windows, og sette opp igjen datamaskinen på nytt, med ren innstallering?

Neida, du skal slippe å få det idiotiske standard-rådet for Windows.

Vi har veldig lite informasjon å gå på, men det høres ærlig talt ut som programvarefeil i Excel som du ikke får løst. Microsoft har dessverre en lei tendens til å rulle ut programvare med sånne åpenbare feil.

Mulig du kan ta omstart på explorer.exe, i oppgavebehandlingen, og se om det løser problemet?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Prøvde å teste med Word, klarte ikke å replisere problemet der.

Maskinen nevnt ovenfor har Win10 med Office 21.

Jeg prøvde det samme på en bærbar (Ryzen 5800h) med Win11 og Office 2019. Problemet er mindre merkbart på denne, men alt i alt er det også her vesentlig raskere å "dra og slippe" en fil inn i excel enn å åpne via dobbeltklikk i utforskeren. Merkelige greier.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, mlwirak said:

Problemet er mindre merkbart på denne, men alt i alt er det også her vesentlig raskere å "dra og slippe" en fil inn i excel enn å åpne via dobbeltklikk i utforskeren. Merkelige greier.

Vel egentlig ikke. Se for deg at du skal gjøre et lengdehopp. Oppstart via dobbeltklikk på fil i utforskern kan sies å sammenlignes med lengehopp uten tilfart mens åpning av fil etter at excel allerede er åpnet kan sies å sammenliknes med lengdehopp med tilfart ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Vel egentlig ikke. Se for deg at du skal gjøre et lengdehopp. Oppstart via dobbeltklikk på fil i utforskern kan sies å sammenlignes med lengehopp uten tilfart mens åpning av fil etter at excel allerede er åpnet kan sies å sammenliknes med lengdehopp med tilfart ;)

Nei, ikke akkurat. Problemet var vel at så lenge Excel allerede kjører i bakgrunnen, så skulle man tro det går raskt å dobbeltrykke i filutforskeren. I MacOS delegerer Finder åpningen av filen til den kjørende prosessen av programmet, eller hvis det ikke kjører, oppretter en ny prosess. I Windows er det vel explorer.exe som åpner en ny prosess av programmet hver gang, og så må programmet selv håndtere delegering hvis formålet er at én prosess skal drive alle instanser av programmet. Dette er tregere. Hele dette steget med å starte opp en ny prosess hoppes da over ved å åpne filer direkte fra den kjørende prosessen (som dra-og-slipp er). Dette er et område der MacOS er litt mer gjennomtenkt enn Windows og Linux. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...