Gå til innhold

Fra enkeltpersonsforetak til AS. Hva må en ta hensyn til?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å starte AS fremfor enkeltpersonsforetak, men ønsker å vite hvor mye ekstra "styr" det er knyttet til AS fremfor enkeltpersonsforetak.

I hovedsak er det kun snakk om meg selv, og 95% av jobbene er utleie av meg selv som montør, samt vedlikehold og rigging av utstyr innen beredskap.

Enkeltpersonsforetak har jeg hatt siden 2016. Regnskap ført i Fiken, og dette har i grunn fungert ganske greit. Sist jeg var syk og hadde en fraværsdag fra jobb var i 2013.

Men jeg blir eldre, jeg ønsker mer trygghet rundt inntekt. Om en blir skadet, syk eller om det blir perioder med lite arbeid 

Så i hovedsak lurer jeg på hvilke ekstra utgifter er knyttet til å holde AS over enkeltpersonsforetak. Forsikringer, regnskapsfører, avgifter osv. Hva må trekkes i fra summen jeg fakturer pr time opp mot det jeg kan sitte igjen med som lønn? Er vel helt andre regler her enn hva det er som enkeltpersonsforetak.

Vil det være noen forskjell om en er en eller to som er ansatt? Tanken er å starte alene, men vi er to som går i lag på 90% av jobbene og sånn sett kunne det vært aktuelt å gått inn i et AS i lag.

Hvordan gjør en det med bil? I dag føres jo alle utgifter av på bil, i tillegg til at bil brukes både til jobb og fritid. Hvordan blir det via AS?

Ved sykdom, får en da dekket sykepenger fra dag 1 fra NAV, eller skal eget AS dekke x antall dager først?

Hva med permittering? Om det kommer en periode med lite eller ingen oppdrag, kan en da permittere seg selv xxl %?

 

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Supert, masse bra informasjon der.

Hører til stadighet at det er så mye bedre med AS i tilfelle en blir syk. Men via enkeltpersonforetak får en jo dekket sykepenger fra dag en mot en forsikring hos NAV. Hvordan er dette som AS? Må en da ha penger til å dekke sykepenger de fleste 15 dagene, eller er det tilsvarende løsninger der som gjør at sykdom ikke tapper firmaet for penger?

Lenke til kommentar

Den forsikringen for ENK for fravær fra første dag koster vel 9,5% av omsetningen og er sånn sett en utrolig dyr forsikring, med mindre du forventer veldig mye sykefravær på 1-3 dager. Forsikring fra 4. dag er mye rimeligere og der finnes det forsikring både for ENK og AS.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...