Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor klarer ikke vi med den Norrøne troen å enes? Hvorfor må vi gjemme oss bort? Hvor bygges det ikke offentlige Hov så vi kan ha storstilt Blot isammen? Å si at det er for mye å organisere er bare tull.eg ser på Bifrost som har kjøpt et stort hus, med uteareal, som de skal bruke til seremonier å slikt. Når de har råd til det, så hvorfor ikke bygge Hov? Å hvorfor ikke bygge et lite Hov i flere byer? Hverken strøm eller do trengs til det.

Jeg ser og på Forn Sed, som jeg var medlem av, som hadde krangling innad med hvordan trossamfunnet skulle drives. Det var rett før Forn Sed ble oppløst, ble jeg fortalt. Da jeg spurte hvorfor de som kranglet ikke ble fjernet, så fikk jeg ikke noe særlig svar.

Vi må klarer å samles, slutte å tro at vi hele tiden må legge til noe nytt til Åsatroen, slutte å oppføre oss som nidinger å slutte å la de som prøver å splitte oss lykkes. Jeg har selv starter et Norrønt trossamfunn som heter Lyngdal Åsatro Samfunn. Vi er å finne på facebook under samme navn om dere vil ha mer informasjon. Vi må være to i styret for å bli lag/forening, så jeg ser og etter noen som har den Norrøne troen, som kunne tenke seg å sitte i et styre i et Norrønt trossamfunn. Jeg er ikke en som krangler eller forlanger ting. Lyngdal Åsatro Samfunn er veldig rett fram: vi skal ha Hov. Nidingene har, så hvorfor får ikke vi?

Å det er og noe jeg vil prate om. Hvorfor får nidingene 400 millioner fordelt på hverandre når de sier at homofile skal drepes, kvinner skal tie, ikketroende skal konverteres eller drepes og de som sier i mot skal ties? Når det i Åsatroen ikke nevnes med et ord om å drepe homofile, kvinner som skal ties eller ikketroende skal konverteres eller dø. I Åsatroen er Vølver, hellige prestinner, de som skal lede hellig Blot isammen med en Godhi(Norrøn prest). Så hvorfor måtte nidingene nærmest tvinges til å inkludere kvinner? Fordi vi vet hva som står i bøkene deres, samt konverteringsterapi som er hårreisende vemmelig.

Så hvorfor fortsetter staten å gi dem pengestøtte? Er staten enig i oppførselen til nidingene? Er de enig i at konverteringsterapi for homofile er bra? Nei? Hvorfor får de fortsatt støtte da? I Åsatroen så er kvinner og menn likestilte(Vølve og Godhi) vi har, eller hadde samhold, ved Blot. For ved Blot skal alle feider legges til side å vi skal alle enes forran Åsene, Vanene og forfedre. Dette må vi klare å få til igjen. Ikke la nidingene vinne! Det er ikke 1000 år siden Stamford bru engang, å bare se på alt det vemmelige nidingene har gjort. Vølver ble brent levende for å være Åsatro, dem de klarte å finne ihvertfall. For Vølver viste å bruke Seid, Galdr og runer for å unngå dem, det er jo der ordet heksejakt kommer i fra. Vi har godt av å søke til det gamle, for det nye har vist at det ikke er egnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Olsenhower skrev (5 timer siden):

Hvorfor tro i det hele tatt? Har inntrykk av at folk som tror på "åsatro" har lest for mange bøker og sett for mange serier om vikingtiden og synes det er tøft å tro på slikt, ha torshammer rundt halsen osv. 

Nei, vi som har Åsatroen har ikke sett noe serier om vikinger og tenkt at der var kult. Å jeg tror ikke, jeg vet. Jeg har blitt besøkt av Hel og Fylgje mitt, jeg har vært i Fensalir etter å ha ofret til en statue av, det jeg trodde var Frøya, men viste seg å være Frigg, jeg har syklet forbi ÅsaTor der han kom gående i regnvær, uten en dråpe på seg. Og hvorfor tro på Åsene og Vanene? Ikke fordi at det er kult, men fordi det gir en trygghet, vi vet at de er der, vi lærer å gi for å få. Det er det Blot er til for, der du gir noe til Åsene, Vanene, forfedre eller Vettene. I bytte for mot, styrke, god avling, friske barn, dyr og alt annet du kan tenke deg. De kan gi deg motet til å gjøre noe, visdommen til å forstå noe, men de kan ikke gjøre det for deg alltid. For Wyrden(skjebnen til alt og alle) binder dem. Som den binder oss.

Å gå med Mjølner smykke er ikke noe vi med Åsatroen gjør fordi det er kult, vi gjør det for å vise vår tilhørighet, våres tro, våres Guder og våres kultur. Det er kun et vesen som frykter Mjølner å det er Jotnene. 

De fleste med Åsatroen har nok lest Eddaene, men tar de og med et par klyper salt. Siden de skal ha blitt skrevet av en niding. Noen har vokst opp med foreldre som er Åsatro å har lært historiene fra dem. Ja, det finnes de som har sett vikings og tenkt at det var kult, men de er ikke våres problem. At de går med Mjølner, har viking frisyrer og oppfører seg på en viss måte, er heller ikke vårt problem. At du blir provosert av det, syns det er tåpelig og ser ned på det er ei heller vårt problem.

Flere å flere Åsatroere er det i det skjulte. Men, vi må slutte å skjule oss, slutte å tvile, slutte å kikke oss over skuldrene når vi har Blot. Blir noen med Åsatroen truet, ja så må vi stå samlet å vise vår støtte, blir de angrepet uten at politiet gjør noe så må vi gjøre noe. Så enkelt er det.

For å sitere Allfader Odin; kva lerte du no?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når både kristendommen og Islam greier å komme sammen og bygge gudshus og etablere menigheter, så burde det ikke være så vanskelig for de med mer tradisjonelle religioner å gjøre det samme. Så jeg vil tro at det rett og slett ikke er nok av dere eller nok pengesterke pådrivere til å få det til. Kanskje ikke troen er sterk nok heller? Jeg opplever ofte at de som er aktive i kristne organisasjoner er veldig aktive i frivillig arbeid og dugnad og får til ting bare fordi de jobber hardt sammen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Når både kristendommen og Islam greier å komme sammen og bygge gudshus og etablere menigheter, så burde det ikke være så vanskelig for de med mer tradisjonelle religioner å gjøre det samme. Så jeg vil tro at det rett og slett ikke er nok av dere eller nok pengesterke pådrivere til å få det til. Kanskje ikke troen er sterk nok heller? Jeg opplever ofte at de som er aktive i kristne organisasjoner er veldig aktive i frivillig arbeid og dugnad og får til ting bare fordi de jobber hardt sammen.

Troen er sterk nok, problemet er nok penger ja, men og det at folk ikke tør å eksponere seg selv, fordi de blir truet, trakassert eller fysisk angrepet. Men, og det at de ikke vil tiltrekke seg idioter, som det finnes nok av overalt. Men, det er og denne privatisering av Åsatroen at de tror de må gjemme seg i skogen, dette sitter nok ganske dypt fra da Vølver ble brent levende,folk ble tvangskonvertert og så videre. Der de tror at de må skamme seg, er isolasjonister der de tror de må holde seg skjult. Det hele koker ned til skambelagt frykt. Jeg var og sånn da jeg begynte å Blote og tilbe Åsene og Vanene. Så meg over skuldra å håpet ingen så meg. Men, etterhvert fant jeg ut av at det var jo ikke farlig, skammelig eller galt å ha Blot eller tilbe dem. Ingen som angrep meg eller truet meg mens jeg holdt på med Blot. Å det er det vi med Åsatroere må lære oss, det er ikke farlig. Å blir vi truet, ja så må vi stå samlet å vise at vi ikke bare tar i mot.

Frivillig arbeid er det og mange Åsatroere som bryr seg fint lite om. Hvorfor? Fordi at sånn er det bare. Å bygge et Hov hadde heller ikke trengt å koste penger. Det finnes nok av stokker liggende rundt til å bygge et lite Hov isammen. Men, de har glemt å stå samlet, de driver med det jeg kaller Loke oppførsel. Der de skjuler seg, holder seg kun til kjente folk, klarer ikke å ha Blot på en plass, hopper fra Blote plass til Blote plass, støtter ikke opp om andre Åsatroere, tar full avstand fra sine egne og er redd for å giøre noe som kan promotere Åsatroen. 

Så for å presisere hva jeg mente med å tiltrekke seg idioter. Bare ta en titt på Åsatru sider fra USA, ta en tur på reddit å se alle idiotene som snakker om å være heks, disse er veldig ofte kvitekrist følger(niding) og snakker om hvordan Åsene og Vanene er døde å ble sent av kvitekrist for å teste oss mennesker. Slike nidinger er det jeg kaller infiltratører eller seedere. Der de skal så kaos frø så ingen skal klare å finne ut av noe som helst. De er veldig lette å kjenne igjen på hvordan de skriver, gjerne at de prater om vibrasjoner og hvordan alt er men ingenting er, om det gav mening? Og de som blander inn Loke i alt. Som homofili og å være transe. fordi Loke er jo en hamskifter og han parret seg med hesten til murbyggeren for å forhindre at veggen ble bygget. Loke er det verste av det verste. Han er en løgner, gjør og sier alt for å beskytte seg selv og sine interesser, en niding og en Jotne rett å slett. Å det er disse jeg mener som gjør at Åsatroere tror at de må skjule seg. 

Se på Bifrost og hvordan de oppfører seg, hva de skriver, hva de gjør og hva de promoteret. Så se på Forn Sed å hva de gjør, hva de promoterer og alt det andre. Så spør degselv igjen hva problemet er. Vi er mange hundretusen Åsatroere her i Norge, men de fleste holder seg skjult, har gruppementalitet der de kun holder seg til folk de kjenner, driver kun med Blot privat, har private Hov som kun innvidde vet om. Å det er det jeg vil til livs blant oss Åsatroere. Vi må slutte å skjule oss, slutte å Blote i det skjulte, slutte å skjule troen vår, kulturen vår og Gudene våres. Tiden er mer enn moden for dette nå, men Åsatroere vill ikke. Fordi seedere har skremt dem til stillhet. Vi med Åsatroen jobber hardt for å bygge Hov, men de gjør det i det skjulte. Fordi de ikke tør noe annet. Jeg vet hvordan det er å være redd for å vise at man er Åsatro. Jeg har vært Åsatro siden jeg var 5, er nå 39. Å jeg begynte å Blote først for 6-7 år siden, etter å ha skjult troen min siden jeg var 14. 

Da ville jeg konfirmeres i Åsatroen. Så jeg lette opp Åsatro grupper på nettet og fant da vigrid. De skrev om alt det jeg var, og fortsatt er, imot. Som hvit makt og sånt tull. Så da gikk jeg inn i skapet å skjute troen min fram til jeg var rundt 30. Da kjøpte jeg min første Mjølner å da jeg tok den på, ja da ble jeg nærmest slått i bakken av en kraftig energi som gjorde meg full i flere sekunder. En bindrune hammer var det. Å den går jeg med fortsatt. De eneste som viste at jeg var Åsatro var nok bare gode venner, som jeg kun hadde betrodd meg til i fylla.

Å det må folk og forstå med Åsatroen; det handler ikke bare om å sloss, krige, ære og sånt. Det handler om viljestyrke, mot, visdom, utholdenhet, gi for å få, samhold, fellesskap, omsorg for barn og eldre og det å være sann uten å lyge. Bare se på hva Åsene og Vanene står for. Se hva de kjemper i mot og hvorfor de gjør det. Jeg vet, uten tvil, at de eksisterer. Har 2 vitner på forskjellige hendelser. Ei som så Hel og Fylgje mitt som en gammel dame og en gammel mann. Jeg så dem kledd i hvitt, med hvitt hår. Hel så ut som en fin dame i 50 årene og Fylgje mitt, Torulf, så ut som en yngre, høyere og mer muskuløs versjon av meg. Så den andre gangen jeg har vitner. Hun ene var hun som var der da Hel og Torulf kom på besøk. Der på jobben var det ei dame som hadde jobbet for den Tyske hæren med å beregbe tapstall i strid. Dette knakk henne ganske stygt å gav henne selvmordstanker og sterk angst. Så en dag etter sommerferien kom jeg ut av herregarderoben på jobb, hun kom inn fra venstre, tok meg på armen å sa navnet mitt. Hun var kledd i hvitt så vidt jeg husker. Hun sa at jeg hadde rett i det jeg snakket med henne om, hadde fortalt om Åsene og Vanene, at du skal til Hel for å bli leget for alt det som feilet deg i livet. Om du da har vært god. Hun så på Mjølneren jeg hadde på og smilte med strålende øyne. Hub snakket om at hun var så glad og skulle tilbake til Tyskland. Så sa hun hadet og gikk. Da jeg kom inn på smørerommet sa det ene vitnet at jeg måtte være i kafeen en stund framover, jeg svarte "jeg jeg vet, jeg snakket med henne i ganga." Da kvapp vitnet til å så sjokkert ut. Så sa hun "du vet hun ikke er mer, sant?" Så ser jeg syn av at hun tar løkken over hodet og henger seg. Så sa jeg "hun så lykkelig ut ihvertfall." Så ble det ikke noe mer snakk om det annet enn at det andre vitnet sa at det gikk kaldt igjennom henne.

Så jeg tror ikke, jeg vet at Åsene og Vanene er ekte. Troen våres er sterk nok, men flere føler ikke at tiden er moden enda. Men etter 2023 kommer den pipen til å få en annen lyd. Jeg har sett at ting kommer som kommer til å endre Norge og verdenen drastisk. Å etter det som skal skje har hendt, så kommer Åsatroen til å stå sterkere og mer dominant innen 2033. Dette ser jeg enormt fram til. 

Endret av Alf Reidar
Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (2 timer siden):

Nei, vi som har Åsatroen har ikke sett noe serier om vikinger og tenkt at der var kult. Å jeg tror ikke, jeg vet. Jeg har blitt besøkt av Hel og Fylgje mitt, jeg har vært i Fensalir etter å ha ofret til en statue av, det jeg trodde var Frøya, men viste seg å være Frigg, jeg har syklet forbi ÅsaTor der han kom gående i regnvær, uten en dråpe på seg. Og hvorfor tro på Åsene og Vanene? Ikke fordi at det er kult, men fordi det gir en trygghet, vi vet at de er der, vi lærer å gi for å få. Det er det Blot er til for, der du gir noe til Åsene, Vanene, forfedre eller Vettene. I bytte for mot, styrke, god avling, friske barn, dyr og alt annet du kan tenke deg. De kan gi deg motet til å gjøre noe, visdommen til å forstå noe, men de kan ikke gjøre det for deg alltid. For Wyrden(skjebnen til alt og alle) binder dem. Som den binder oss.

Å gå med Mjølner smykke er ikke noe vi med Åsatroen gjør fordi det er kult, vi gjør det for å vise vår tilhørighet, våres tro, våres Guder og våres kultur. Det er kun et vesen som frykter Mjølner å det er Jotnene. 

De fleste med Åsatroen har nok lest Eddaene, men tar de og med et par klyper salt. Siden de skal ha blitt skrevet av en niding. Noen har vokst opp med foreldre som er Åsatro å har lært historiene fra dem. Ja, det finnes de som har sett vikings og tenkt at det var kult, men de er ikke våres problem. At de går med Mjølner, har viking frisyrer og oppfører seg på en viss måte, er heller ikke vårt problem. At du blir provosert av det, syns det er tåpelig og ser ned på det er ei heller vårt problem.

Flere å flere Åsatroere er det i det skjulte. Men, vi må slutte å skjule oss, slutte å tvile, slutte å kikke oss over skuldrene når vi har Blot. Blir noen med Åsatroen truet, ja så må vi stå samlet å vise vår støtte, blir de angrepet uten at politiet gjør noe så må vi gjøre noe. Så enkelt er det.

For å sitere Allfader Odin; kva lerte du no?

 

Ok, du vet og du har blitt besøkt. Skriver du dette fra en psykriatisk avdeling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (34 minutter siden):

Ok, du vet og du har blitt besøkt. Skriver du dette fra en psykriatisk avdeling?

Ja, jeg tror ikke, jeg vet. Og ja jeg har blitt besøkt og har vitner til dette. Å de vitnene er ikke Åsatru.

Hån er ikke et motargument. Vi med Åsatroen går heller ikke i fistel over hån, latterliggjøring, kritikk eller om noen stiller spørsmål til troen våres. For vi har ikke en kløft der kølla våres henger. Utenom damene da.

Lenke til kommentar

Dette glemte jeg å nevne: i Spania og andre land klarer de å holde sammen, starte Åsatru foreninger å Blote isammen. Hvordan har det seg at vi ikke klarer det samme her i Norge? Jeg kjenner flere Åsatroere i Spania, å andre Latin Amerikanske land, som har det samholdet vi bare ikke makter som Åsatroere her i Norge, hvorfor er det så viktig å unngå andre med Åsatroen? Jeg hadde ikke nølt med å hjelpe eller støtte en med Åsatroen her i Norge, så sant jeg hadde bodd nærme nok til å hjelpe. Hadde det vært ekstra ille så hadde jeg ikke nølt med å ta buss eller tog for å hjelpe. Kjenner en del Åsatru her i Lyngdal, men ingen tar kontakt, vil være med på Blot, eller hjelper meg å bygge Hov. Hvorfor er det sånn her i Norge? Jo. Bare se på nidingene som har kommentert over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...